2010. július 28., szerda

Vallásos anarchizmus - Osho, magyarul Őshó - menekülés Isten elől Istenhez

Nem vagyok Osho tisztelő, de a neve inspirált.

Amióta megismerkedtem a kilencvenes évek elején, egy néhai vén nyilassal, Bajtsy urammal, mindent magyarra fordítok, ami idegen. Ő a Pesti Váci úti könyv áruházban, egy polcnál, ahol útikalauzok voltak a világ országairól, azt mondta: “ leveheted bármelyiket és én, arra a hegyre, folyóra amire találomra te mutatsz, megmondom az eredeti magyar nevét.” Szerinte a magyar volt az emberiség ősnyelve és ezért minden földrajzi név a világon eredetileg magyar volt. Én Madagaszkár útikönyvét vettem le, valamire ráböktem, nem emlékszem már mire. Néma maradt az öreg tudománya, de az öreg maga is néma maradt. Diszkréten vissza tettem és ugyan olyan diszkréten más témára tértem.

Diszkrécióm nem volt önzetlen, mert nem akartam elszúrni az általa felkínált lehetőséget, hogy a könyvek amik megtetszenek nekem azt ő fizeti. Nekem meg is tetszett, egy akkor frissiben Ny-Németországban kiadott két kötetes bibliai lexikon. Izgultam, nehogy bele nézzen, mert a lexikont a Tell Avivi Héber Egyetem neves tanárai állították össze. Németül tudott, mert a kommunizmust Ausztriában vészelte át. Halálra volt ítélve a háború után, azért menekült oda.

Na azóta “fordítgatok”, úgy magamban, magam szórakozására. Így “fordítottam” le Oshot Őshónak. Ma ez számomra egy kicsit mélyebb tartalmat kapott. Mert visszacsengett mindegyre, ha jól emlékszem az RTL Gálvölgyi showjának műsorismertető részlete: az angol hovarju-t hóvarjunak “fordították”, mint nem tudom melyik náció totem állatát.

Na és ma bejött a totem állat gondolatára, ami valami ősi szakrális, hogy tényleg találó az Őshó, mert a nagy hegyek csúcsán, mint a Himalája, nagyon ősi, több száz vagy millió éves hó lehet. A hegycsúcs a vallási szimbolika és a belső álomképek szerint, a kettő nagyon egy jelentésű, a hegycsúcs az Istennel való találkozás helye, lásd Mózest. A fehér hósipka a hegyen duplán azzá teszi, mert a fehér az isteni jelenlét színe.

De a hegy fölött felhők húznak el, vagy a hegy burkolózik a felhőkbe, ez utóbbi esetében is, lásd Mózest. A felhő is az isteni jelenlét szimbóluma.

A hegy csúcsa a hósipkával a statikus isteni jelenlét, de ennek ott van a dinamikus ellentéte a felhők szimbólumában, Isten dinamikus jelenléte. Ahol elfelejtik az Isten dinamikus állandóan változó jelenlétét, ott megszűnik a lelki élet, a direkt vallási élmény elhal, és ott megszületnek a halott dogmák, mik soha nem változnak, az állandóan változó Istennel szemben.

Az előbb mondta a román PRO FM Rádió a híreiben, hogy növekedni fog a globális felmelegedés, és veszélyben vannak a hósipkák a “nagy hegyeknek ormán, ahol fújdogál a hideg szél” - de kurucos ugye?, lehet az Isten az ős-kuruc, mert élete a szabadság.

Nietsche óta tudjuk, hogy meghalt az Isten, megölte a mindent pusztító ráció. Az emberiség az utolsó fázisba ért: a ráció elűzi az Istent a nagy hegyek ormáról. Vagy ő maga űzi el maga, magát, hogy az ember belássa, hogy neki semmi sem állandó, semmi sem szent?! Lehet, hogy az Isten megunta, hogy az emberek Istenhez menekülnek Isten elől. Isten elől menekülne kelet, nyugat egyaránt?! Az Ő jelenléte mindig ott van, ahol VAN. A VAN dinamikus és statikus – Ő a “VAGYOK, AKI VAGYOK.”

Nagy Attila (Puli) - Székelyföld

2010. július 24., szombat

Írások kapásból - Kozma Szilárd, pénzcsaló, megélhetési asztrológusnak: a sarlatán asztrológus és a SRI ügynök közötti hasonlóság

Előre bocsájtom, hogy nem minden asztrológus sarlatán, de vannak közveszélyes sarlatánok: egy közveszélyes, sarlatán asztrológus, a közeli megyéből, éveken keresztül előadásokat tartott Háromszéken, és tanítványokat is gyűjtött szédítő eszméinek. Nincsen baj az asztrológussal, míg nem akarja átvenni az orvos, a pszichológus, a pap szerepét egy személyben. Nincsen gond addig, míg nem akar az emberi életek egyedüli irányítója lenni, olyan ki mindent tud. A megyénkben vendégeskedő asztrológus sarlatánsága abban van, hogy át akarja venni mások helyét, mert egyedül ő tud mindent. Ő testesíti meg a kommunizmus sokoldalúan fejlett emberét, mert ahogy láttam a hirdetési plakátjain, író, asztrológus, több dános karatés egy személyben. Az ilyen, a pszichológia szerint, az én inflációjában szenved., mert a mindent tudó bölcs archetípusának uralma alá került. A történelemben mindig azok voltak a veszélyesek, kik az archetípusok megszállottjai voltak.

Bármilyen lelki vezetőnek, legfontosabb kötelessége, hogy tisztelje a vezetett szabadságát, hogy meghagyja az önálló ítélet, az önálló döntés szabadságát. Sőt a lelki vezető célja az kell, hogy legyen, hogy növelje annak a szabadságát kit vezet. Hamvas rajongó asztrológusunk itt jelent veszélyt a hozzá fordulók számára, hogy mindent tudásával elveszi az illető szabadságát. Önkényesen beleszól az emberek életébe, veszélyes tanácsokat adva krónikus betegeknek, hogy ne szedjenek gyógyszert, mert a betegségük valami bűnnek a következménye és az persze az ö tudományával gyógyítható. Eszelős tanácsaival családokat képes szétrombolni. Neki mindenre gyógymód a sok gyerek. Egy hölgy hozzá fordult a problémájával tanácsért. A válasz, jó néhány gyereket kell szülni. A hölgy mondta, hogy a férje nem akarja. Asztrológusunk a válást javasolta, annak ellenére, hogy a hölgynek egy kiegyensúlyozott kapcsolata volt a férjével. Ez megdöbbentő, hogy valaki veszi a bátorságot, ahhoz, hogy egy családot szétromboljon.

De aki le meri leplezni a mindent tudó bölcs asztrológusunkat, azt veréssel fenyegeti, ha az illető nem ijed meg, akkor megpróbálja lejáratni, hogy az illető ráállított SRI ügynök, főleg ha az illető ellene van a székelyek Jobbik rajongásának és mer önállóan gondolkodni az autonómiáról. Ebből az esetből jöttem rá, hogy milyen sok összefüggés van a sarlatán asztrológus és a SRI, a SRI ügynök között. A tudás hatalom. A személyekről szerzett tudásunk révén hatalmat gyakorolhatunk az illető személyek fölött. A titkosszolgálatok módszere, amivel le akarják szerelni ellenállásodat, az, hogy érzékeltetik, hogy előttük nincsen titok, mindent tudnak rólad . Asztrológusunk, ha valaki meg meri támadni, és tudja az illetőnek a születési adatait, megcsinálja a horoszkópját, ami természetes, hogy negatív lesz, és végül a szemébe vágja, ki nem mondottan, hogy mindent tudok rólad, a kezemben vagy, bebizonyítom egy senki vagy. Az asztrológusunk érzékelteti az ellenfelével, hogy mindent tud róla, ezért hatalma van fölötte. Vajon a titkos ügynök, meg a sarlatán asztrológus nem ugyan annak a hatalmi szomjnak a megnyilvánulásai?!

Asztrológusunk nagy metafizikus. Heidegger a metafizikát a hatalom gyakorlás egyik eszközének tartotta. Asztromókusunk valyon nem csak hatalmi mániáját éli ki az asztrológia és a metafizika révén, másokon, mint egy SRI – s?!

Mókusunk Hamvas bálványozó, de érdemes elolvasni Hamvas Béla tanulmányát az asztrológiáról, http://www.hamvasbela.org/szavak/asztro.html , hogy kiderüljön asztrológusunk gyakorlatának sarlatánsága.

Nagy Attila (Puli) - Székelyföld

2010. július 13., kedd

Vallásos anarchizmus - Levél N. F. Ilona képzőművésznek az emberi lélek végtelen közelségéről

Kedves Ilona!

Ez pont nálam is így van, gondolataim megvalósulnak. Természetesen csak azok, mik szelid ábrándok. Ha időközönként megfeledkezel róluk akkor nagyobb esélye van a megvalósulásnak.

Ilyenkor gondolati magvakat vetünk el a lélek mély rétegébe, amiket a lélek maga valósít meg. Ezt meg találjuk a keleti szent iratokban is, meg nyugati misztikus írásban, mint a Láthatatlan felhője.

Az újszövetségi magvető példázatát így is lehet értelmezni, hogy Te magad veted a magot a lelkedbe. Minél szellemibb magokat kell vetni a lélekbe és ez már lelki élet. A lelki élet nem elérhetetlen magasság, mint ahogy sok tanító szent könyv hirdeti, közvetlenül adott rá a képesség. A lélek számunkra közvetlenül adott, minden közvetítő nélkül, ő megtanít mindenre, ennyi az egész lelki élet.

A vallás, a lelki élet nem egyéb, mint a kapcsolat lelkünk mély rétegeivel, a benne lévő képivel és képen túlival, ami a Transzcendens maga.
A gondolati magvetés, amit Te művelsz, már lelki élet, mert gondolataid kapcsolatba lépnek lelked mély rétegeivel és így valósulnak meg. Ezt nevezi a Láthatatlan felhője ismeretlen szerzője, szándék nélküli akaratnak, ez messze több, mint a racionalista nyugatnak a görcsös akarata, akarnoksága.

A lelki életet nem lehet akarni, a hitet nem lehet akarni. Ha ráfigyelsz, a belsőd hív meg a lelki életre. A hit nem elhatározás kérdése, hanem belőled születik. A hit nem akarat kérdése hanem megragadottság, elragadott vagy önön mélységeidtől - természetesen a ráció kontroljával, mert ha nem, az már őrület. Megragadnak lelked mélységeinek képei - itt kezdődik a festészet mely egyben vallási élmény is. A vallás lelkünk képeinek közvetlen megélése - tudatosítása. Természetesen a rációi kontrolja is fontos, mint ahogy írtam az előbb: a nagy misztikák útjai a lélek és ráció harmóniájával kezdődnek. 

Ahogy nézem képeidet, nálad a festészet öntudatlan vallási élmény. Képeidben ott van az időtlen is. Mert minden igazi kép mögött az időtlen, a képen túli is ott van.

A lelki élet ott kezdődik, amikor levetkőzzük a kisebbrendűségi komplexust Jézussal, Buddhával szemben, vagyis saját élményeinket komolyan merjük venni, merünk rájuk alapozni, épp olyan mélységűnek, épp olyan hitelesnek érezzük, mint a Buddháét, Jézusét. Sokan épp a tanítások miatt nem részesülnek önön lelkük életében. Magadra figyelj és ne Buddhára vagy Jézusra. A Te közvetlenül adott élményeid fontosabbak, mint amiről Buddha vagy Jézus tanít, vagy amiről tanítanak a misztikák. 

A lelki élet a bátorsággal kezdődik, hogy a Te élményeidet fontosabbnak és hitelesebbnek mered tartani, számodra, mint a Buddháét vagy Jézusét, vagy a szent iratokét. Ha nem ezt teszed akkor csak kérőzni fogod mások tanításait. Még a nagy tanítónak tartott Hamvas Béla sem volt egyéb, mint a mások tanításainak a szent iratok kérőzője, ezt más kérőzőktől tanulta, mint René Guenon. A hagyományok, misztikák puszta kérőzések, az igazi tan benned van, a lelki élet veled kezdődik. A lelked közvetlenebbül és hamarabb szólít meg mint a tanítók. A tanítók, mind feltételt szabnak, hogy valami teljesíteni valód van, valaminek meg kell felelned. A lelked csak arra kér, hogy azzal lény összhangba mivel már egy vagy. A Mesterek, még Buddha is, kívülről vezetnek, lelked belülről vezet - intelligenciája végtelen.

Az emberek nem veszik komolyan álmaikat, de a bennünk lévő végtelen intelligencia álmainkban szólít meg és vezet - ez nekem saját tapasztalat. Az álmokkal azért is jó viszonyba lenni, mert ha rá kérdezel, tájékoztatnak a gondolat magjaid sorsáról, hogy megvalósulnak, vagy nem.

Ha kapcsolatba lépsz álmaiddal, annak képi világával, önmagadat akkor mélyebben éled meg, közelebb kerülsz önön központodhoz; ha közel vagy saját belső képeidhez, önmagadhoz, képeid még mélyebbek lesznek, az időtlen még inkább fog sugározni belőlük, mert ez adja a kép mélységét.

Alexandriai Filon terapeutái, akik szemlélődő életet éltek, fontosnak tartották az álmokat a lelki életben. A katolikus egyházban, a lelki élet egynémely mestere, mint a bencés Grün Anzelm, nagy fontosságot tulajdonít az álmoknak. Mondhatjuk, hogy kultúránk nagy képeit álmainkban éljük meg igazán, a legközvetlenebbül. A hitles művek szemlélődésből születnek. Egyes nagy álmaink a szemlélődés csúcsai.

Képeidben az ragadott meg, hogy egy olyan világnak érzem őket melyben otthon vagyok én is, része vagyok képi világodnak.

De visszatérve a képekre, ha még lelkiek is, tudni kell, hogy a lényeg ezeken is túl van, Láthatatlan - a gondolatmagvakat ebbe a Láthatatlanba veted ez érleli ki, ez érleli valósággá.

Még egy gondolat a végén: a lelki élet önmagunk megtapasztalása, közvetlenül, hogy bennünk valami működik. A gondolat magok elvetése és megvalósulása, miben már részed volt, hogy már megélted önmagadat, mint valami belül működőt.

Üdv: Attila


Nagy Attila (Puli) - Székelyföld

2010. július 11., vasárnap

Magyar sorskérdések - Orbánék, Vonáék magyar kisebbséget meosztó magyarsága, és Illyés Gyula egyesítő magyarsága

Az "orbán-viktorozás" megosztja a magyarságot, megosztja a székelységet, mert vannak Orbán-hívők és Orbán-nem-hívők. 

Hogy ez így van a rendszer a vétkes, a demokrácia. A demokrácia a több párt rendszer ürügyén a megosztásra épül – oszd meg és uralkodj. A politikai és a vélemény szabadság illúziójával szétszórják az emberek figyelmét. A még létező közösségeket így szórják szét. A tömegek amúgy is zavaros gondolkodását még zavarosabbá teszik.

Az Orbán-hívők és nem hívők azt hiszik, hogy véleményük van, közben a vélemény mások által tervezett és levetett, már nagyon sokat használt ruha.

A demokrácia az én gondolkodom illúziójára épül. Véleményem van tehát vagyok. Létezésérzetüket a véleményüktől kapják, nem belső, egzisztenciálisan megélt létüktől.

A modern embernek erős ingerekre van szüksége, hogy érezze, hogy létezik, ezt nyújtja a politika. Ezért sikerült a társadalmat átpolitizálni. A politika hangos. A Lét, a természet, halk és csendes. Az egzisztenciális megélt lét a csendesre, a halkra épül.

Figyeljük meg gyerekkorunk képi vonzalmait, amiket feladtunk a környezetünk erős ingereiért, a Lét szólalt meg bennük – ezt kellett volna tovább élni az életben, a csendben, amely ingertelen, vagy csak szelíden ingerel. A Lét, az egzisztenciálisan megélt Lét a csendre épül az ingertelenre. A kép a csendben szólít meg szelíd inger formájában.

Az erős inger csak a puszta reakcióra késztet, mely csak az illúzióját nyújtja, hogy mi cselekszünk, mi gondolkodunk. A buddhizmus nagyon mélyen látja azt a pszichológiai tényt, hogy az emberi én, mint puszta felszín, pusztán csak reagálja a külső felszínt, az emberi én, élet nem egyéb, mint mechanikus reakció. A reakciók embere nem éli önön belső életét, nem az igazi belső én szerint él. A reakciók embere a legjobb nyersanyaga a politikai manipulációknak.

A nemzeti lét erre a felszíni reagálásra épül, már csak erre, ezért nincsen igazi nemzeti lét. Orbánék, Vonáék léte puszta illúziókra épül, a külső, felszíni reagálásokra, ami egy hálóként szövi át a társadalmat.

A reagálások embere tudattalanul bizonytalan, mert nem éli önön belső életét, ezért ha nézetét támadod, agresszívvé válik, hogy ingerét felfokozza és bizonytalanságát eloszlassa.

De vannak, kik azt mondják, hogy de ott van a disznó, tolvaj, nemzetietlen MSZP. Ők csak az ingereknek egy másik formája, puszta inger, reakció lét csak más tartalommal. Nem az inger tartalma a fontos, hanem az, hogy nemzetinek, vagy kozmopolitának lenni puszta felszíni inger, reakció lét. Pusztán csak játszma mindkettő, mely elviselhetővé teszi a tömegek életét. A valóságban szó sincsen arról, hogy a nemzet a tét. A tét az ember önmaga elől való menekülése, nemzetbe, vagy azt meghaladó elitizmusba. A duma mögött teljesen más van, a szorongó ember. A szorongó ember agresszív, mindkettő a maga módján. Az európai demokrata, ki felsőrendűségében hisz a fasisztával szemben, épp a felsőrendűség tudatával éli ki agresszivitását. A tolerancia beszéd is csak egy formája az agresszivitásnak, az agresszívok ellenében. Itt tarról van szó, hogy vannak kik önként bújnak kényszerzubbonyba, azok a toleránsok és így őrjöngenek csendesen, csendes őrültek, a szélsőségesek kik ezt nem akarják, őrült mindkettő. Mindkettő uralkodni akar a másikon: az egyik a tolerancia ürügyén, a másik a nemzet ürügyén. Az uralom minden formája agresszív, a szelíd demokrata is. A birtoklás az agresszióra épül, legyen az az egyedül üdvözítő nemzeti igazság, vagy európaiság, egy kutya, mindkettő a másikat akarja meggyőzni, birtokolni. De miért akar birtokolni az ember?! Az erős ingerért, hogy létezik. Az MSZP-s, ki állítólag lopott, az anyagiakban élte ki létezés érzetét, úgy érezte, hogy ha birtokol akkor létezik. Mindkettőben, a nemzetiben és a tolvaj MSZP-s - ben a közös, hogy mindkettőnek a létezésérzetét nem a megélt egzisztenciális lét nyújtja, hanem valami külső Lét-pótlék, vagyon nemzeti. Nemzeti is birtokol, egy tudást a nemzetről, mi Létérzetét nyújtja. Mindkettőben közös a meg nem élt Lét, a meg nem élt belső élet.

Mivel az erős ingerű politikum áthatja a mindennapokat, a nemzeti lét is a politikumban testesül meg, kizárólagosan. Már nincsenek, kik szellemi értelemben tudnak elmélkedni a nemzet sorskérdéseiről, mint tette Illyés Gyula a “Vár a vízen” című versében. A versben a költő ül a hegyen és bámulja a Duna hömpölygését. Lelki szemei előtt, a Dunán végig lefolyik a magyar történelem főbb eseményei, felemelkedései és zuhanásai. A versnek feszültséget, a némán, csendesen folyó Duna és zaklatott történelmünk ad. A verset áthatja, a tova folyó Duna képében, mely mindent tova visz, a mulandóság szelleme. Az utolsó sorokban éri el a feszültség a maximumot, amikor a költő a fiatalokat a sodró Duna feltartóztatására szólítja fel. A felszólítás kétségbeesetten heroikus, mert a lehetetlenre szóllít fel, a múlandó megállítására a Duna sodró képében. 

Illyés hallgat, így hallja meg a Duna csendjét. Hallgat és meglátja az egyedüli egzisztenciális létkérdést a mulandóságot. A költő mielőtt beszélne a magyar történelemről hallgat. A hallgatás csendjéből látja a magyar történelmet, ezért lesz vízióvá történelmünk lelki szemei előtt. Neki történelmünk szemlélődés tárgya. Ezt ma már nem tudja senki, hogy először hallgasson és az után beszéljen történelmünkről. Ma már csak racionális kutatása folyik a történelemnek, szemlélődő hallgatás nélkül. 

A nemzet megtartói akik hallgatni tudnak, akik szemlélődni tudnak. Amit hallgatással őrzünk meg, ott belül azt nem tudja elvenni senki. Képszerűen sokat mondó, hogy a görög felszabadítási harc, a törökök ellen, az athoszi szerzetesektől indult, azoktól kik hallgatni tudtak. Egyik székelyföldi lapigazgató meglátogatta családjával Athoszt. Alapjában beszámolt úti élményeiről. Athosz neki annyit mondott, hogy a szerzetesek cellája kicsi volt, de a boros pincék nagyok, tehát a lényeg az alkohol volt a szerzeteseknél és nem a lelki életen. Az illető tollforgatónak még annyi tudása sem volt, hogy tudja, épp a szűk cella a csend forrása. A zsurnalisztikus középszerűség nem tudja, hogy a hallgatni tudás az igazi nemzetmegtartó erő, sokkal erősebb, mit az intézmény. Az intézményt bármikor felszámolhatják, de a hallgatással belül őrzött nemzeti identitást nem veheti el senki, azt ami szellemi, lelki. Legkönnyebb így megőrizni a nemzeti létet. Most a nemzetért való aktivizmus a divat, szélsőjobbon, jobbon, de ázsiai létünkre, hogy nem szeretjük Ázsia bölcsességét, a taoista bölcsességet, a nemcselekvés bölcsességét és annak megtartó erejét.

Az utolsó sorok kétségbeesésével lesz igazán magyar sorskérdéssé a vers, igazán magyarrá, azzá mi voltunk történelemben. Mi nem voltunk heroikus nemzet. A mi vitézségünket a kétségbeesés szülte. Van nemzet melynél a múlandóság kétségbeesést szül, van nemzet melynél a mulandóság szemlélete nemzet megtartó bölcsesség.

Illyés Gyula egzisztenciálisan volt magyar. Németh László a Kisebbségben nagyon sok igazságot mond ki, de nem ás a dolgok mélyére amikor mély-magyarságról beszél. Egzisztenciálisan magyarnak lenni több, mint mély-magyarnak lenni. Sőt aki egzisztenciálisan magyar az mélyebben magyar, mint Németh László mély-magyarsága.

Az egzisztenciális Lét-élmény a hallgatással kezdődik, így válik az ember a Lét-teljesség részévé, így lesz az ember nem csak a Lét részévé, hanem a Létté magává, mit magában hord. A nemzet a nemzeten túlival kezdődik, a láthatatlan, a képen túli léttel magával. Ez a hallgatásban lesz valósággá. A Lét nem volna teljes, ha csak láthatatlan lenne, a természetben, a lélek képeiben fejezi ki magát, látható módon. A lélek képei, hegy, folyó, egyetemes szimbólumok, ezek az egyetemes képek a nemzeti kultúrák alapjai. Az alapja a nemzetinek mi éppen túl van rajta, ezt a nacionalizmusok nem látják. A nagy képek egzisztenciális létélmények, túl mutatnak önmagukon a transzcendens irányába, a láthatatlanba.

Hogy Illyés magyarságának egzisztenciális mélységei vannak, bizonyítja versének, verseinek képi világa. Az említett versben a nagy képeket találjuk, a hegy min ülve szemlélődik a költő, a folyó. De ott van a mulandóság amely áthatja a verset, a legegzisztenciálisabb létélmény. Ma már a misztikák is leszoktak a legmélyebb egzisztenciális létkérdés megéléséről a mulandóságról. Aki meg így tekint, ebből a szempontból a nemzetre, süket fülekre talál, igen, mert ma már ez a politikához viszonyítva gyenge inger, az emberek már csak az erős ingereket reagálják, még a misztikus dolgokban – mint Osho inger gazdag esszéisztikus misztikája.

Van Illyésnél egy másik csodálatos kép, a “haza a magasban”. Ez is egy ősi kép, gondoljunk a mennyei Jeruzsálem ősképre - de ez ugye zsidó, “jó magyarnak” nem mond semmit, sőt illik, hogy gyűlölet tárgya legyen. De ne feledjük, hogy a zsidóság szellemi ereje lelkének egyetemes képeiben van. Ez a szellemi magasságokba emelt nemzeti lét, mely az anyagiak főlé emelkedik, de nem annak ellenében, hanem a szellem a lélek erejével.

Ezek a képek az egzisztenciálisan megélt magyarság képei. Ezek a képek belül vannak, ezért egzisztenciálisan megéltek, ezért létélmények. Ami belül megélt, az több, mint a külső öntudatlan reakció. Magyarságot csak a belül megélt képire szabad, lehet alapozni, csak ez a közvetlenül megélt, ez a hiteles magyar identitás, ez az igazi megtartó.

A képek, a hallgatásban, a csendben, az ingerszegény környezetben élnek. A képek élete csendes, nem inger-erős, ezért folytja el a külső erős inger a belső képeket. A külső politikai zaj, a zajos magyarkodás, a belső csendes, képi, jó értelemben vett mély magyarságot. Jó értelemben mély-magyar, az, ki a lelke mélyén, a lélek képeit megélve, hallgatva, szemlélődve magyar.

Illyés magyarsága a lélek képeinek magyarsága, a lélek képeinek “mély-magyarsága”, az egyetemesre alapozott, a nemzetbe nem bezárkózó nemzeti lét magyarsága, ez az igazi megélt, megtartó nemzeti lét, amit ha hallgatással, csendben őrzünk, nem vehet el senki. Ez a magyarság a lélek belső életére épül, ami több, mint a puszta külső magyarsága.

Ha Illyés magyarsága a mélység magyarsága, akkor Orbánék, Vonáék magyarsága a felszín, a puszta felszíni reagálás magyarsága. Amikor egy nemzet ide jut, akkor léte nagy veszélyben van - még ha autonómiázik akkor is, mert az autonómia is nem egyéb, mint a felszíni reakciók puszta rendszere, még ha materiális valósággá is lesz valaha akkor is. 

Épp a nemzetről szóló túl hangos diskurzus miatt nem éljük meg az igazi nemzetmegtartó erőt lelkünk képeit. Orbánék, Vonáék hangos dumája, a hangos autonómiázás miatt, nincsen élete a belső hegynek, mint nemzet igazi megtartójának. A kép tart meg és nem az intézmény, az intézmény, mint erős inger megöli a belső csendes képit. A Hargita nem egyéb, mint turisztikai cél és nem szent hegy, mi megtart, mert a belső hegy meg nem élt, épp a nemzetről szóló hangos beszéd miatt.

Jézus mondta, hogy nem az jut be a mennyek országába ki Isten nevét hangoztatja: nem azok beszélnek a nemzetről, azok a papok és politikusok, kik hangosan beszélnek róla, nemzetről és Istenről, mint Orbánék hangos vallásossága és magyarsága, hanem a nemzetről, hitelesen a hallgatni tudó magyar lelkének mélységei beszélnek. Aki hallgatva magyar, annak beszédében lelke mélységeinek magyarsága beszél, amikor megszólal.

Kodály Zoltán a magyar egység hiányáról beszélt, már nagyon rég. Most arról beszélnek intellektuel körökben, hogy az Unió egyesít, holott az nem egyéb, mint a felszíni reakciók intézménye, pusztán külső valóság, a hatalom, a birtoklás formája – a két utóbbi is puszta reakció alapú. A magyarságért aggódók a kettős állampolgárság ingyen cirkuszával akarták megoldania magyar egységet, intézményes formában. Ez utóbbi is a felszín reakcióira épült, pusztán, ezért nem volt több, mint ingyen cirkusz, még ha megvalósul akkor is.

André Scrima, román ortodox teológus és szerzetes, (székelyföldi, gyergyószentmiklósi születésű volt), libanoni, bejruti katolikus teológián tanított, összehasonlító vallástörténetet, de előadott az iszlám-katolikus vallási tudományok tanszékén is, ökumenikus kérdésekben nagyon jártas, tevékeny részt vett a II. Vatikáni zsinaton, Athenagoras pátriárka megbízottjaként, az ökumenizmussal kapcsolatban azt mondta: teoretikusan, intézményesen nem lehet megvalósítani, csak a lélek nagy képeinek belső élményére lehet alapozni, mely mindannyiunkban közös. 

Az egyesít mely belül megélt és mindannyiunkban közös, a lélek képei. A nemzetet csak belülről, a révén lehet egyesíteni, mi mindenkiben közösen megélt, mi belül van az egyesít. A lélek képei egyesítenek bennünket magyarokat, a székelységet a magyarsággal. A külsőre, a puszta reakciókra alapozott politikum, párttól függetlenül megoszt. De Orbánék, Vonáék magyarsága mely a puszta külső reagálásra épül nem egyéb, mint megosztó magyarság. Mert ugye úgy kezdők, hogy ha nem vagy Orbán-hívő, mint kisebbségi, akkor áruló vagy, ha Vonáékat mered kritizálni, mint székelyföldön élő székely, és még plusz, le mered leplezni a székelyeket hülyítő sarlatán asztrológusokat, akkor a SRI misztikus ügynöke vagy, vagy anarchista besúgó. Hát ez nem megoszlás, megosztás?!

A magyar egység csak hallgatva születik meg a csendben és nem a hangoskodó nemzeti révén. A nemzetet a mélységek, a hallgató mélységek szülik újjá. A székelység a Hargitán a csendet hallgatva születik meg még egyszer.

Nagy Attila (Puli) - Székelyföld

2010. július 9., péntek

Székely nemzeti anarchizmus - Extra ecclesiam nulla salus, és a székely autonómia

A székely nemzeti anarchizmus, a nemzet megtartó erejét nem az intézményben látja, hanem a bennünk élő szellemben, lélekben.

Annak ellenére, hogy már nagyon rég egy szekularizált Európában élünk, az egyházi minták tovább élnek. Ennek nagyon jó példája az “extra ecclesiam nulla salus”. Az egyház intézmény, tehát az intézményen kívül nincsen üdvösség, nincsen élet, az intézmény a megtartó erő. Ami nem intézményes, annak nincsen létjogosultsága, fennmaradásra sincsen esélye. Nyugatot, egyházi örökségként, a kizárólagosan intézményben való gondolkodás jellemzi. A kisebbségi lét, megmaradás csak intézményes garanciákkal képzelhető el, ennek következményeként.

Ennek gyökere a nyugati ember torzult valóságélményében, torzult világképében kereshető: a nyugati világa csak a láthatóra épül és nem vesz tudomást, egy sokkal mélyebb világról a láthatatlan szellem világról, nem éli meg, önmagában, a két világot együtt.

Jézus arról beszélt, hogy neki a láthatónak el kell mennie, hogy eljőjön a láthatatlan Szentlélek és annak láthatatlan országa az Isten országa. Az egyházak Jézussal ellentétben, a láthatót, az intézményes valósították meg. A láthatatlan országot nem kell megvalósítani, az megvalósítja önmagát, csak nem kell intézményekkel ellenállni neki, nem kell a láthatóval akadályozni a láthatatlant és annak megnyilvánulásait. Ha nem állunk ellen a láthatatlannak meglátjuk azt a nagy csodát, hogy a látható is képes engedelmeskedni a láthatatlannak, annak megnyilvánulásaként.

Az ember totalitás, de csak a két világ együtteseként. Az ember identitását csak totalitásként éli meg. A totalitásban a látható a láthatatlan kifejeződése, ezért az ember identitása önön láthatatlan lényegében van. Ahol az ember nem éli meg mindkét világot önmagában, ott nincsen emberi identitás - ebből kifolyólag nemzeti sincsen.

Az, hogy az intézményen kívül nincsen élet, az szellemi identitását vesztett ember, csak a látható konkrétban élő ember élménye. Aki elveszítette belső szellemi identitását az a külsőtől válik függővé. Minél inkább függ, annál inkább elveszíti belső szellemi lényegét, identitását, ez egy ördögi kör. Az identitás nélküli ember függ az intézményektől.

Jézus arról beszélt, hogy aki meg akarja menteni életét az elveszíti. Aki csak a külsőt éli meg, az szorong, az félti életét. De épp abba kapaszkodik, azzal akarja megmenteni életét, minek a következtében félti, a külsőbe kapaszkodik, épp abba, minek a következtében, fél, szorong és épp ennek a következtében veszíti el a belső, igazi életet, azt ami végtelenségéből kifolyólag szilárd. Az intézménybe kapaszkodó ember az én féltő ember, ki az intézmény miatt elveszíti igazi életét, de ennek ellenére egyre görcsösebben kapaszkodik az intézményben.

Sajnos a kisebbségi megmaradás is pusztán csak intézményes formaként jelenik meg, kizárólagos az intézménybe való kapaszkodásunk. A Székelyföld autonómiája is sajnos nagyon egyházias: az autonómia az üdv, csak abban lehetséges igazi székely élet. Ez a torzult nyugati valóságélmény, a torzult nyugati világkép eredménye. Az intézménytől függő közösségek rég halottak szellemi lényegüket illetően. És akkor hol a nemzeti identitás?! Sehol!!! A székelység küzd azért mi nincsen már rég.

Hamvas Béla egy dilemmáról beszél a közösségek esetében: azok a közösségek melyek intézményesen nem védik magukat azok eltűnnek, de azok a közösségek melyek intézményesen védik magukat eltűnnek. De a mulandóság törvényének megfelelően nem tűnik el végül minden közösség, intézményes és nem intézményes. Az örökkévalóság világánál semmi az az idő, mivel az intézményes közösség túléli a nem intézményest. Eddig, egy közösség sem őrizte meg magát az öröklétnek, minden közösségi megmaradási törekvés, hiú ábránd, hiába való ellenállás a mulandóságnak.

Csak a láthatatlan az állandó, a látható csak annak állandóan változó kifejeződési formája. Annak a közösségnek van esélye a megmaradásra, de annak sem az örökkévalóan, amely a láthatatlanhoz hű és annak az állandóan változó és mégis örök kifejezési formáihoz, és nem a láthatónak a láthatatlantól elszakadt merev, halott formáihoz, mint az intézmények.

Vasile Bancila román filozófus írja, hogy a nyugati civilizáció embere fordítva gondolkodik, kívülről befele van az ő világképe és nem belülről kifele. Ennek a következménye az a filozófiai kijelentés, hogy forma dat esse rei. Ahogy Horia Roman Patapievici román filozófus mondja, nyugaton a forma a lényeg is, ezért nincsen igazi lényeg. A nyugati ember én tapasztalata csak a külsőre korlátozódik, az adja. Ebből következik, hogy a belső láthatatlan nem megélt. 

A nyugati csak a horizontálist éli meg és mellőzi a vertikálist, a szellemit, vagyis a láthatatlant. Az autonómiázás csak a horizontális szegénysége ahol nincsen jelen a vertikális. A vertikális a horizontális tartója a kereszt szimbolikájában.

A nyugati ember világképe azért horizontálisan egysíkú, mert önmaga belső szellemi lényege, a vertikális nem megélt - a világképet az élmény hordozza. Önmagunk belső élménye révén kapcsolódik össze a két világ, a külső és belső, vagyis éljük meg egynek; így éli meg az ember a külső képi világot, kultúrájának nagy képeit, a lélek önkifejeződésének. Ha megéled belső lényeged akkor megéled a teljességet a belső és külső világot egyaránt.

Kelettől nyugatig, a vallási, misztikus tanokat egy fajta merevség jellemzi mi az anyag tulajdona, kövületté váltak a tanok. Miért?! Mert elszakadtak forrásuktól, a szellemtől, a lélektől. Jézus Isten országa tanítása, a Szentlélek tan, vagyis ezek a képek, mert többek, mint tanok, ennek a tanbéli materializációnak állnak ellen.

A székely nemzeti anarchizmus szerint, ami vallási anarchizmus is egyben, vissza kell térni a szellemhez magához, a lélekhez magához, direkt módon mellőzve minden tant, vallást, misztikát, spiritualitást, sőt ezeket az eddigieket, mindent elvetve, kereszténységet, buddhizmust, táltosizmust egyaránt.

A mostani vallási tanok, kelettől nyugatig egyaránt, zárt, merev formák, végleges formák. A szellem a szabadság maga, melynek nem lehet előírni, hogy, hogyan fejezze ki magát, a szellem önkifejezése mindig változó. A szellem élete az előre nem láthatóban nyilvánul meg, a vallások misztikák a biztos előre láthatóról szólnak. Az én féltő fél az előre nem láthatótól, neki a biztos kell, neki meg kell mondani, hogy mit tegyen, mert nem mer a szellemre, mint előre nem láthatóra hagyatkozni, nem mer lelkére hagyatkozni, mely előre nem látható módon vezeti. A megélt élet az előre nem láthatóra hagyatkozás bátorsága. Aki az előre láthatóba kapaszkodik, féltvén az életét, az elveszíti, az előre nem látható élet teljességét. Teljes az, mi előre nem látható, nem kiszámítható, nem behatárolható, mi a lehetőségek végtelen sokaságát hordozza magában. Az élet a nem kiszámítható, a halál a kiszámítható. A vallások, misztikák, mik előre kiszámíthatóak maguk a szellemi, lelki halál - főleg, amikor elvont metafizikává lesznek.

A székely nemzeti anarchizmus a nemzeti megújulást abban látja, hogy direkt módon vissza kell térni, a szellemhez, annak szabadságához, a lélekhez annak szabadságához. A szellem, a lélek önkifejező szabadságához viszonyítva, minden tan, vallás, misztika, metafizika, puszta kövület, mely a halált jelenti.

A nemzeteknek nem kell a múlt kövületeit cipelni, mert azok már terhek, ahogy André Scrima román ortodox teológus és szerzetes írja. A múlt már halott teher, mi nem tart meg, és már identitást sem ad. A szilárd formák ál-biztonságát, fel kell cserélni, a szellem, a lélek állandóan változó és mégis ugyan az formáira. Élet ott van ahol változás van. Ami előre ismert az csak ismétlése valaminek más formában, de nem igazi változás. Az igazi változás az előre nem láthatónak való engedelmeskedés, ez az igazi élet. Előre nem látható csak a szellemben, a láthatatlanban van. Csak annak a nemzetnek van jövője, mely számol az előre nem láthatóval és nem alapoz kifejezetten az előre láthatóra. A székely autonómiázás nem egyéb, mint az előre nem látható görcsös kizárni akarása, a nemzeti lét görcsös minden áron bebiztosítani akarása. Pedig az élet törvénye a változás, ahol változás van ott semmi sem biztos. Úgy, hogy az autonómiázásban van valami kétségbeesett nekifeszülés a mulandóságnak. Az autonómiázás nem arról szól, hogy aki minden áron meg a karja menteni életét az elveszíti.

Ma a nemzeti identitás egy végleges, zárt formának, pusztán csak külső, kulturális formának való megfelelést jelenti. Ez nagyon skolasztikus, amit még a szittyák sem vesznek észre: a skolasztika ismeretelmélete szerint, a megismerés akkor jön létre, ha megfelelés van a tudatban lévő fogalom és a dolog között - ez elég mechanikus, merev, zárt világ, a szellem világához képest, az ő szabadságához viszonyítva. A szittya-magyar oktatás is ilyen nyugatias, skolasztikus keretek között folyik, annak ellenére, hogy beavatnak, szellemi továbbadásról beszélnek, meg egyebeket csinálnak. Kevesen veszik észre, hogy nyugat mennyire átdeformálta világunkat, hogy ez a deformáció mennyire áthat mindent, hogy ettől a táltos hit sem képes megszabadítani, csak a szellem, önmagunk direkt élménye képes erre.

A horizontális világban az identitás a valaminek való mechanikus megfelelést jelenti. A szellemvilágban az identitás, túl van a kézzelfogható, egymásnak való dologias megfelelőségén.

Az ember, a nyugati kultúra embere, az önkifejezést az előre ismert, külső formákon keresztül ismeri. Minden előre megtervezett, előre megépített. Nyugaton a szellemi alkotások is mérnökiek. A szellem nem előre gyártott, külső formák szerint alkot. A szellemből minden csak kibomlik, mint a magból a növény. A lélekből, ha hagyja az ember a csendben, csak úgy kibomlanak a lélek képei, ez az igazi élő kultúra. A maggal csak a módot szemléltettem, a szellem még szabálytalanabb.

Minket zavar a szellem, a lelkünk szabadsága és ez az álmainkhoz való viszonyulásunkban érhető tetten: álmaink képi gazdagságával, szabálytalanságával szemben értetlenül állunk, sőt félelemmel tőlt el és ezért inkább nem veszünk tudomást róluk. Ilyenkor elmenekülünk önmagunk elől, mert az álom belső énünk megnyilatkozása, belső énünk szólít meg álmunkban. A vallások, misztikák, metafizikák, asztrológiák, nem menekülések Isten, önmagunk elől, nem menekülések a szellem éltető energiái elől, nem menekülések a szabadság elől?!

Az igazi identitás nem egyéb, mint a külső formát meghaladó szabadság. Identitás csak a szabadságban van és nem az előre gyártott formák börtönében.

A ma nemzetei kézzelfogható nemzeti identitásban gondolkodnak, holott az ember, mint totalítás, a Látható és Láthatatlan egysége, identitását a kézzelfoghatón túliban, a Láthatatlan lényegében hordozza. A tényleges identitás láthatatlan.

A lényeg túl van a láthatón, túl van a kiszámíthatón: a lényeg túl van a partikulárisnak számító nemzeti léten. A nemzeti nem éppen akkor van veszélyben, amikor a partikulárist emelik a totalitás rangjára?! Amikor valamit nem az életben, a Létben elfoglalt helyének megfelelően kezelik, nagyobb szerepet adnak neki, abszolutizálják, akkor teszik ki veszélynek. A nemzeti létet, a nemzeteket épp a nemzeti lét abszolutizálása fenyegeti leginkább. A hübrisz mindig veszélyt jelent, még a nemzeteknél is. A nemzeti létet, minden áron bebiztosítani akaró törekvések, mindig a szellemi identitáshiányból fakadnak. A szellem tudja, hogy minden mulandó és változó, annak ellenállni hiába valóság. Egy nemzetet épp az tud megvédeni, ha tudja, hogy minden forma mulandó, és képes időközönként a halott formákat elengedni, és képes hű lenni ahhoz a Láthatatlan szellemhez mi a formákat szüli. Ma a nemzeti identitás a formához való hűséget jelenti, holott a forráshoz való hűséget kéne jelentse, honnan a forma születik, mert ha egy forma elhal a forrás újat szül, de a halott forma nem képes újat szülni.

A ma nemzeti identitása az előre láthatót szereti. Vasiel Bancila írja, hogy a nyugati kultúra a pusztán külső untánzásra épül, az utánzás semmi újat nem hoz, csak önmagát ismétli. Új ott születik, ahol készek az előre nem látható fogadására, vagy megnyilvánulására. Teremteni csak a Semmiből lehet és nem a kész formák kombinációjából. Sajnos, amit ma nemzetinek neveznek, nem egyéb, mint egymásnak a pusztán külső majmolása - a félelem attól, ha nem dicsérem Orbánt eléggé, akkor a szomszéd nem tart jó magyarnak, vagy a félelem attól, ha nem üvöltök elég hangosan a téren nem vagyok elég nagy magyar. A tömeg az utánzásra épül. Amit ma nemzetinek neveznek az nem egyéb, mint a csürhe önimádata - ezért nem kell már senkinek nagyjaink szellemi nemzetképe. Prohászka Lajost, nemzet szemléletében, lehet úgy igazán csak Hamvas értette, utoljára. De ne feledjük, hogy az autonómiázás is csak a puszta utánzásra épül, az ellensége vagy, ha mersz gondolkodni róla, önállóan, akkor a SRI misztikus ügynöke vagy. Az autonómiázás gyengéje, hogy a puszta utánzásra épül, arra épül, mi nem autonóm. Az autonómiázás a legkevésbé autonóm, ez a gyengéje. Az a gyengéje, amit akar, ezért kicsi az esélye, hogy megvalósuljon. Az autonómisták az autonóm embert viselik el a legkevésbé, pedig az autonómia alapja az autonóm ember, vagyis az kéne, hogy legyen, de nem az. 

A szellemi létnek csak egyik megnyilvánulási formája a nemzeti lét, a végtelen sok között. Ennek kizárólagos abszolutizálása, a szellemi formagazdagság tagadása - munkálkodás a szellem ellenében. A szellem az állandó változásban éli életét.

Élet ott van, ahol a gyökér képes újat és újat hajtani, de ahhoz az előzőnek el kell halnia. A puszta konzerválásra épülő nemzeti lét, a bizonyítéka, hogy az élő gyökérrel nincsen kapcsolat. A gyökér élete a fontos, ami nem látható, mert az a garanciája, hogy új élet születik. Az autonómiázás estében megfeledkezünk a láthatatlan gyökérről, mely az élet forrása, a felszíni növény létének érdekében. Az identitás a gyökérben van és nem a felszínben.

A nemzeti életképesség, identitás, ma már csak a megőrzőképességet jelenti, már csak konzerválást jelent, valamihez való görcsös ragaszkodást miben nincsen élet - így nem csoda, hogy épp a rugalmas szelleműek taszítják el a nemzeti létet. Holott annak van identitása mi élő, ami élő az képes megújulni, úgy, hogy a régit elveti, ami halott.

A nemzeti lét pusztán lexikális ismerete inkább teher, mint nemzeti identitás őrző. Nemzeti létünket, szellemi, lelki állapotként, a lélek képeiként, közvetlenül adottam magunkban hordozzuk, nem kell tanulni, betömni az agyba, kívülről, mi már eleve ott van. Csak csend kell hozzá, mi felébreszti. A nemzet megtartója nem az intézmény, nem a lexikális nemzetismeret, hanem a csend, mi ébreszti a nemzeti létünk belső mintáit. 

A nacionalizmus hibája, hogy csak bizonyos szűk korlátok között képzeli el, hogy hogyan lehet magyarnak lenni, holott az emberi szellem formagazdagsága végtelen. Több féle képpen lehet szellemileg képileg magyarnak lenni, de ennek épp a sokat dicsért nemzeti öntudat szab határt, szűkíti be. Hencegünk azzal, hogy milyen sok, több ezer, vagy nyolcvanezer népdalunk van, de nem vesszük észre, hogy azok akkor születtek, mikor még a nemzeti öntudat nem szűkítette be a nemzeti létet szűk formákra. André Scrima román teológus írja, hogy az egyházi dogmatizmus hibája, hogy csak bizonyos nyelvezetre szűkíti be az Istenről való beszédet, és kizárja azt, hogy az Isten másként is megszólíthatja az embert, mint eddig. Így vagyunk a nemzeti lét dogmáival is. 

A nemzetiek a nagytőkét tartják az ellenségnek, nem mondom, hogy ebben nincsen valami igazság, de a nemzetiek ellensége leginkább önmaguk, bezárkózásuk nemzeti dogmáikba.

Az embert a birtoklási vágy pusztította. Ennek két formája van a nemzeti és a nagytőke amit képvisel. A birtoklás mindig a partikulárisra irányul, valamit mindig kiszakít az egészből, elszakít és résszé tesz valamit. Az önmaga rész voltába bezárkózó nemzeti, nem látja, nem tapasztalja, hogy élete, léte, csak a teljesség, az egész megnyilvánulásaként van, az élteti. A nemzeti megelőzi az egyetemes élménye, ha ez nincsen, nemzeti sincsen igazán. A nemzeti lét a Lét formagazdagságának, a természet színeinek egyik árnyalata, csak - ez nem ledegradálása a nemzeti létnek, hanem helyére tevése.

Az intézmény célja a birtoklás. Ahol birtoklás van nincsen szabadság. Ahol nincsen szabadság ott megszűnik a szellem formagazdagságának kibontakozása. A birtoklás a szellem ellenében hat, külső, halott, merev formáival. A birtokló mindig csak a halottban kapaszkodik, a belső élet hiányában, minél inkább kapaszkodik, annál halottabb. Az ember az intézmények révén birtokolja a világot és ezek révén érte el, hogy az élő világ forma gazdagsága csökken. Ha az intézmény az élő ellenében hat, a formagazdagság ellenében, akkor nemzeti megtartó sem lehet. Nem lehet egy nemzet megtartója, mi a birtoklás formájaként a szellem ellenében hat, mi megöli az életet.

A nacionalista bezárkózó a nemzetiben azzal veszti el identitását, hogy nem veszi észre, hogy a nemzeti forrása a neki ellentétes, az egyetemes, az egész.

A teljesség a látható és láthatatlan együttese. A látható a láthatatlan kibomlása. A láthatónak a láthatatlan ad identitást. Az ember, a nemzet, mint a láthatatlan kibomlása, a láthatatlan látható megnyilvánulása, a láthatatlanban találja meg identitását. A nacionalizmusok identitása, a láthatóra épül és a kiszámíthatóra, ezzel ellentétben a teljességre épülő nemzeti identitás, először is a láthatatlanra épül és az után a láthatóra, mint a láthatatlan kibomlására; a nacionalizmusok a kiszámíthatóra alapoznak, holott a teljességre épülő nemzet a kiszámíthatatlanra és a kiszámíthatóra egyaránt épít. A nacionalizmus a végleges, zárt formákat kedveli, a teljességre épülő nemzet, az élő nemzet, a mindig megújuló formák sokaságára épül, az elhaló és születő formákra épül. Az élő nemzet a formák sokaságában tobzódik sé tudja, hogy ha valami elpusztul, az azért van, hogy új szülessen. Az igazi nemzeti identitás a Láthatatlanban van és a Láthatatlan kiszámíthatatlanjában. 

A zsidóságnál érzem, hogy van egy láthatatlan identitása, ez köszönhető annak, hogy Istene a láthatatlan Isten. De ez annak is köszönhető, hogy a zsidóságnál volt történelmi élmény a Láthatatlan, a nemzeti sors kiszámíthatatlansága. Ábrahám történetében meséli el a zsidó szerző, hogy a Láthatatlan kiszámíthatatlanságát vállalni kell, ebben van a zsidóság ereje. Egy nemzet mely a biztosra építi jövőjét eltűnik. Az autonómia nagyon így hangzik. A kisebbségi magyar sajtóban vannak írogatók, kiknek a bölcsessége abban nyilvánul meg, hogy állandóan a veszélyekre figyelmeztetnek, mint például Marosvásárhelyt nem volt bölcs dolog tüntetni, mert ugye mi lett belőle. Ezek bölcsessége a hőkölés bölcsessége, a kiszámíthatatlantól való félelem bölcsessége, a biztosra törekvés bölcsessége. De a biztos, az én féltés ál-bölcsessége, azé, ki a biztos miatt elveszíti az életet, a teljeset, mely épp a kiszámíthatatlanságtól teljes és attól élet.

A nemzet bennünk születik és bennünk is hal meg.

Nagy Attila (Puli) - Székelyföld

2010. július 7., szerda

Magyar sorskérdések - A magyarság és az ISZLÁM (hozzászólás)

Nagyon tetszik a kifejezés, "István király ámokfutása."

Újdonság, amit itt olvastam, hogy a magyarság egy része, az iszlám hívője lett volna . Bár így lett volna, maradtunk volna mohamedán nemzetnek.

Ady szerint: István király rablólovagokkal, szeméttel töltötte meg Magyarországot. Sajnos István szelleme most is pusztítja Magyarországot.

A magyarság szellemi gerincét a kereszténység törte meg. Történelmi tragédiáink onnan kezdődnek és abban gyökereznek.

Simone Weil filozófus írja, hogy a kereszténység tönkre teszi a nemzeti identitást. Ez igaz, de tegyük hozzá, hogy a nyugati. Az iszlám a mi nemzeti karakterünkhöz leginkább illő vallás lett volna, nagy nemzetté tett volna bennünket, főleg ha a magyar királyság összefogott volna az iszlám törökkel, nyugat ellenében.

Makkai Sándor író és református püspök írta a török uralomról, hogy az a nemzeti identitást nem veszélyeztette, a nemzeti identitást az osztrák veszélyeztette - nyugat, ami mindig veszély számunkra.

A magyarság belső szellemi, lelki értékeit az iszlám segített volna megerősíteni, kibontakozni, így szellemileg, lelkileg egy erős identitású nemzetté váltunk volna.

De mivel nem tettük, Európa mindenki által seggbe rúgott nemzete vagyunk. 


Nagy Attila (Puli) - Székelyföld

Székely nemzeti anarchizmus - Neagu Djuvara a SRI-ről és a székely autonómia

Már egyszer megírtam, a Nyugati Jelenben, hogy abban az országban ahol egy titkosszolgálat tartja kezében a tényleges hatalmat, és a látható politikai valóság csak a színpad, melynek a rendezői láthatatlanok, ott nincsen nagy esély a megtartó autonómiára – mert meg van az esélye az ál-autonómiának is, mi nem tart meg, csak hivatkozni tud rá a román politikum , hogy ugye megkaptuk, nyugat előtt, mekkora jogaink vannak. Igaz nyugatot a legkevésbé érdekli jogaink, vagyis megmaradásunk. 

A megmaradás többet foglal magában, mint a jog. Sajnos, a kisebbségi létünk jogászi, adminisztratív, pusztán racionális, külső megközelítése, mint kisebbségi jogi kérdés, nem hagyja láttatni a maga teljességében a kisebbségi létet, mint megmaradást, létérvényesítés formájában. A kisebbségi megmaradás fogalma elég passzív fogalom, de több, mint a pusztán jogászi, jogi, adminisztratív megközelítés, valami konzerválást foglal magában, a létérvényesítés ennél több, valami élettel telit, dinamikust foglal magában. A kisebbségi lét jogászi, adminisztratív megközelítése, csak a külső valóság, ezzel ellentétben a létérvényesítés magában foglalja a nemzeti lét teljességét, a belső láthatatlan, szellemi, lelki valóságot, vitalitásunk forrását, amin a külsőnek nyugodnia kell, ami a külsőt élteti.

Nagyon szívesen olvasok Neagu Djuvara román történésztől, történelem filozófustól. Nagyszerűek a vele készült interjúk. Élete történelem. Élete a nagy stílben megélt élet, ami ma már nem divat, sem Romániában sem Magyarországon. Ezért nagyon szeretem a vele készült interjúkat.

Tett egy kijelentést a SRI-vel kapcsolatban, mi igazolja eddigi nézeteimet. Szerinte a román titkosszolgálat, egy pókhálóként szövi át az országot, és tartja kezében Romániát. Ez másutt sincsen másként. Ezért látom közönséges naivitásnak, butaságnak az Orbánért való kisebbségi rajongást. Az ő hatalma is korlátozott, de ettől ő nem is szenved, a színfalak mögött mások vannak. A politikai nyilvánosságot a hiszékenyeknek, butáknak találták ki. A titkosszolgálatok meg más nagyobb érdekektől vannak rángatva.

A pókhálóban benne van a Székelyföld is, benne vergődik, vagy tűri közömbösen. A pókhálóban minden mozdulat, még nagyobb belegabalyodást jelent. Ez is a cél a pók részéről. Ezt nem veszi észre a székely politikum, hogy egy nagyon nagy csapdában van, annak ellenére, hogy szövegelhet az autonómiáról. Gyakorlatilag tehetetlen a székelység az autonómia ügyében, ebben a politikai, hatalmi helyzetben.

Tudom, hogy veszélyes az autonómiáról gondolkodva írni. Az autonómiáról épp autonóm módon nem szabad gondolkodni és írni, mert hamar gyanúba kerül az ember, hogy sunyi módon lejáratja és SRI ügynök. Szerintem a dogmatikus nemzeti gondolkodás többet árt a nemzetnek, mint az általuk sokat szidott kozmopolitizmus. Igaz most két fajta csürhe van: nemzeti és nemzetietlen. A szellemi nemzet halott, a nemzeti dogmák virágoznak.

Fennebb azt írtam, hogy a kisebbségi lét jogászi, adminisztratív megközelítése, pusztán külső megközelítése egyoldalú, és ebben vagyunk korlátozva, bizonyos mértékben. De nem csak egyik oldalában vagyunk korlátozva a nemzeti létnek, a külsőben?!

De létezik egy másik oldal, ami nincsen korlátozva, mert belső, szellemi, lelki közvetlenül adott, a bennünk élő lélek, szellem a nemzeti létérvényesítésben ezek játszák a fő szerepet.

A székely autonómia törekvés gyengéje, hogy csak kifele irányul, pusztán formális, pusztán csak megőrző és nem nemzeti létérvényesítő, belső szellemi, lelki energia forrásokból.

A székely nemzeti anarchizmus szerint nemzeti létérvényesítésre van szüksége a székelységnek, ami magában foglalja az emberi és nemzeti lét teljességét a Láthatót és Láthatatlant egyaránt. Emberi és nemzeti létet csak a Valóságra lehet alapozni, ami a Látható és a Láthatatlan együttese.

Nagy Attila (Puli) - Székelyföld