2012. szeptember 23., vasárnap

Zen publicisztika - A Marosvásrhelyi Rádió nyugodt hangneme, a média állandó majomkergetése, és korunk apokalipszise

A Marosvásárhelyi Rádiót azért szeretem, mert még meg van benne, a régeni rádiók, a "békebeli" rádiók bemondóinak a klasszikusan nyugodt beszéde. Gyermekkorom kedves emlékei közé tartozik a vasárnapi gyermekműsoraik, mikkel szebbé, varázslatosabbá tették gyermekkoromat.
A műsoraikon még nem érződik a rohanó tempó, mi a kereskedelmi adókat jellemzi. Egyszerűen, nem ripacskodnak. Mert most a médiát elönti, elöntötte a ripacs hadarás, a ripacskodó szertelenség a műsorokban. Ma a kereskedelmi adókban, majdnem kötelező a műsorvezetőnek hányavetien szertelennek lenni. Ma az ember az ideges szertelenséggel akar örök fiatal maradni, így menekülve el a mulandóság, a halál gondolata elől és ezt dögivel kapja a kommersz médiából.
A tévében meg idegesen rángatózni, mintha tényleg valahonnan rángatnák a műsorvezetőt - hát rángatják is. Ma az emberi megnyilvánulásnak, mint közlésnek két divatos módja van: idegesen rángatózol, mikor beszélsz, vagy ha nagyon komolynak akarsz mutatkozni, úgy beszélsz, hogy nem mondasz semmit
Nem tudom, de erről a japán partoki cunami jut eszembe és az az utáni látvány a partokon. A sok szemét, törmelék.
A ripacskodó műsorvezető, ripacs beszédének sodrásában, mintha a széthullás erői dolgoznának.
A katasztrófák nyomán, sok minden elhangzik, mindenki mondja a magáét, de hogy annak lehet üzenete is, mely a Lét mély rétegeiből jön, az emberiség kollektív tudattalanjából arra senki nem gondol. Az apokalipszist ma kevesen ismerik a jelek üzenetének. A modern ember már nem éli, mert kiszakadt belőle, hogy a világ, a természet egy élő organizmus, mely Istenben él, melyben nem csak a vak erők tevékenysége nyilvánul meg, hanem a vak erők látszata mögött, szellemi üzeneteket is hordoz.
A természet képei a transzcendencia képei, jelenlétének megnyilvánulásai, ezért jel-üzeneteket is hordoznak a természet eseményei, mik vak erőknek tűnnek. Ezt belül lelkünkben nem érzékeljük, mert a túlzott racionalitásunk miatt, nagy szakadék van fejünkben és érzésvilágunkban a természet és az Isten között.
A Logosz ott volt a teremtésnél. Tehát a természet a Logosszal áthatott. Így a Logosz üzeneteit hordozza, mi nem más, mint minden apokaliptikus gondolkodás alapja.
A kollektív tudattalan sem a Freudi démonikus erők konglomerátuma - az is lehet – hanem a transzcendencia képeinek élő világa bennünk. Ahol a képeket, az archetípusokat, a Logosz jelenléte tölti meg, hatja át értelemmel. Csak a Logosz értelmének hiányában válnak démonikus erőkké, a Lélek, a Szellem képei. Amikor az ember nem hagyja, a Lélek eredendő nyugalmában a Logoszt munkálkodni, mert Ő egy aktív, értelemadó, de ezzel egy magasabb szintre átalakító realitás, akkor válik a tudattalan képi világa démonikussá.
A Transzcendencia képeinek, a vallási szimbólumvilágnak, a Biblia szimbólumainak egyre sztereotipebb, pusztán racionális megközelítése, érzéketlené tesz, a képek belső megragadására, hogy a külső vallási képeket, a belső képekkel, azok belső megfelelőivel ragadjuk meg. A túlzott értelmességünk, a bennünk élő Logosszal kerül diszharmóniába. Így az értelmünk megakadályozza, hogy a legfelsőbb Értelem munkája révén kerüljenek tudatunkba a tudattalanunkból, mint egy megvilágosodva, megvilágítva, a Logosztól, a Transzcendencia képei.
A mindent csak projektekben elgondoló és építő modern ember, az e mögött rejlő egyoldalú racionalitásával, érzéketlenné válik, a benne és körülötte lévő transzcendens világ apokaliptikus üzenetei iránt.
A tudattalanunk és a természet harmóniában van. Ezért van az, hogy az álmainkban a tudattalanunk, alapvetően a természet képei révén üzen. Gyakorlatilag ehhez hasonló üzenet az apokaliptika szimbolikus üzenetei is, nappali, tudatos énünknek. Álmainkban is nagyon sok a figyelmeztető üzenet. Az apokaliptika világa is nem más, mint figyelmeztető üzenetek a mélyebb, transzcendens világból. Álmainkban is nagyon sok a természeti katasztrófa kép, ha valami nincsen rendben bennünk, amik figyelmeztető célt szolgálnak, épp úgy, mint az apokaliptikában és a természetben. Ha megfigyeljük az álmaink figyelmeztetéseit, észrevesszük, hogy az apokaliptikus és természeti katasztrófák, meg az álombeliek egy harmonikus egységet képeznek.
A saját életén, sorsán az tud változtatni, ki megérti a jelek üzenetét. És nincsen csak pusztán természeti katasztrófa, nincsen csak emberi mulasztáson múló katasztrófa, minek ne lenne üzenete. Amikor egy zagytároló gátja elszakad és kiömlik a szenny, akkor nagyban folyik a vádaskodás, mi arra jó, hogy végül ne feleljen senki. Csak az ember elfelejti, hogy a szenny kiömlése, jel, hogy az embert az árnyéka fenyegeti pusztulással. A zagy kiömlése okozta kár, csak jel, mert az okozott kár össze sem hasonlítható azzal a kárral, mit az emberi árnyékban rejlő nem tudatosított szenny kiömlése fog okozni.
De hogy mindenki megússza, az annak a jele, hogy elmarad a szembesülés az árnyékkal, a tudattalannal és minden katasztrófa innen ered. A földrengés a föld mélységeinek mozgása. A cunami, hiába, hogy a tenger felszíni mozgása, köze van a mélységekhez. A cunami után ami maradt, hiába, hogy a felszín törmeléke volt, mintha azt sugallná, hogy a mélységek dobták felszínre a lelkek elfojtott szemeteit. Vajon a mélységek mozgása, nem az emberiség kollektív tudattalanjának háborgását jelzik?! Az apokaliptikus irodalom, mint minden szent könyv a mélységekből feljövő könyv, a mélységek megnyilatkozása. Úgy, hogy érdemes a természet szimbolikus üzeneteit összhangban olvasni a szent könyvek szimbólumaival, mert valahol a kettő találkozik a lelkünkben. Mindkettő a bennünk élő, a Logosztól áthatott természet, tehát mindkettőnek értelme van.
Végül is a ripacs műsorvezető, a saját árnyékát fröcsköli a hallgatók, nézők szemébe. Az árnyékkal bódított nézők így saját árnyékukkal is képtelenek lesznek szembesülni. Így lesz a média egy állandó majomkergetés.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése