2015. június 20., szombat

Teológiai esszé - A hős tékozló fiú


Ma a transzcendens igazán nem létezik, mert csak bent van, a kint, a puszta, ami a hegyhez, a Szinájhoz vezet, a tengeren keresztül, megszűnt létezni. Az embernek nincsen bátorsága a bentből való kilépéshez. Mindent a szociális, külső tényezőkkel való magyarázás, szétszedés ellenére, van egy nagyon egyszerű kifejezés erre, a ma embere gyáva. Ott belül gyáva, mert saját mélységeitől fél, melyről azt hiszi, kint fenyegeti! Ami védelmet nyújtott az anyaméhben, mert ott természetes volt, csak bent lenni, az, ha a születés után is bent akar maradni, ellensége lesz. Aki az anyaméh biztonságát válassza továbbra is, az infantilis marad! 
Ezt a kifejezést nem meri használni a tudomány, mert az ő fogalmai is csak a bentet jelentik, azt határozzák meg, ami bent van. A definíció bent lenni, csak azt szeretni szellemileg, ami bent van, mint az ujj a szájban. Ez az anyaméh intimitásának utánzata. A tudomány az egy intim szféra, ezért nem enged be akárkit, látszatra, mintha beavatottságról lenne szó! Szó sincsen erről, mert ez csak a félszeg intimitásba való beavatás. A szellemi félszegek magyarázzák tudományosan a fiatalok éretlenségét, amikor ez civilizációs betegség lett, korosztálytól függetlenül. Ez a magyarázata az apokalipszisek imanentizációjának is. Az infantilis apa analizálja gyereke infantilizmusát, szociális tényezőkkel, hogy ne kelljen szembesülnie saját infantilizmusán alapuló gyávaságával és félszeg intimitásával, ahol a tudomány a játékszer!
A transzcendenshez vezető út, kilépni a bentből, az infantilis intim szférából. Ezért köti Jézus az ő követését a szülői intim szféra elhagyásához! A tékozló fiú hős volt, elmerte hagyni az intim szférát, és szembesült mélységei árnyoldalaival, amit a disznók és a moslék szimbolizálnak. Amit ha nem tesz meg az ember, egész életén keresztül védekeznie kell vele szemben, elfojtania, vagy bűnöző lesz. Testvére ezzel szemben az intim szférában rekedt, civilizált ember maradt, aki nem mer kockáztatni semmit, gyáva, nem mert hős lenni. Egy arab terrorizmus szakértő azt mondta, hogy az arabot az vonzza a terrorban, hogy hős szeretne lenni. A középszerűség, a gyáva infantilizmus társadalma, ami a meg nem élt hős archetípusa nyomán alakul ki, ahol a fő érték nem a bátorság lesz, hanem a biztonság, a gyávák biztonságigénye. Ezekből lesznek a megbízható, jó szolgák!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése