2015. június 4., csütörtök

Teológiai esszé - Az Egyiptomból való kivonulás, mint személyes esemény

A
z Egyiptomból való kivonulás csak úgy válik személyes eseménnyé, ha Isten megismerése a cél. A hegy, jelen esetben a Szináj, a belső központ, ahova elérve, a csúcsra feljutva, ami önön mélységeid legmélyebb pontja, ott ismered meg Istent, a rejtőzködő Istent. Az aranyborjú bűvöletébe ejtette a zsidókat, mert még nem értek el a hegyhez és nem kapták meg az új Kinyilatkoztatást. Csak a belső központodat, Istent ismerve ismered fel a hamisat, ismered meg a bálvány, az arany borjúk igazi természetét.
Az arany lehet transzcendens jel, vagy bálvány. Ezt a különbséget, hiteles természetünk, a hegy, Isten révén ismerjük meg, vagyis az arany rejtett természetét, hogy a benne rejlő rejtett, hamis vagy igaz. Az igazi természet egyesíti a különböző pólusokat. A szimbólum, arany, szerepe összekapcsolni a láthatót a Láthatatlannal. Ez benne van az ember Isten-képiségében: Isten az embert az Ő képére és hasonlatosságára, férfinak és nőnek teremtette. Az egyesítés ősképe, alapvető Istenben és emberben! Az igazi természet egyesülni, egyesíteni akar, így teremtve meg a transzcendens egység-teljességet, a hamis szétválasztani, szétszórni, a káoszba dönteni akar! A bálvány a káosz Istene!
Végül is Isten, aki egyesíti az ellentéteket. A két principiumért, maszkulin - feminin, nem kell Kínába menni, legalább azért ne, csak tudni kell, szellemileg, hogy mivel rendelkezünk! Saját Isten- képünkben van benne. Csak arra vagyunk tanítva, hogy mindig az idegen a leg értékesebb, holott mindkettőnek, az idegennek és a sajátnak meg van a saját értéke.

Sajnos az ideológiák lebontották a kint és bent létstruktúrát, amivel ezek különböző realitását érzékelnénk. Az ideológia, például a nacionalizmus is csak a benntet, a zártat abszolutizálják, amivel lebontják a kint és bent létstruktúrát, ami a hiteles Lét-élmény alapja, ezen az alapon a transzcendencia élményé-é. A bent abszolutizálása kizáró jellegű. Ábrahám, sátrában azért fogadta olyan nagy vendégszeretettel az idegeneket, mert ő még nem zárkózott be a csak bentbe. Az ő példája mutatja, hogy a bent és kint Lét-élménye tesz nyitottá a transzcendens irányába, és teszi érzékelhetővé a lényegi különbözőségeket, maszkulin – feminin, ami minden egyesítés alapja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése