Korunk egyik jelszava a "megoldás".
A jelszavak nem oldottak meg semmit, mert álproblémákból
keletkeznek. Hogy úgynevezett problémákat kellene megoldani,
álprobléma.
Jelszavak alapján játszanak az
emberek szerepeket. A komolykodó, a felelős szerepét játszó, a
"megoldás" jelszavával játsza szerepét.
Amúgy a problémákat a szellemi kényelem
szüli. A szellemi kényelem az oka a szerepjátszásnak, a
jelszavaknak. A szellemileg kényelmes ember a problémás ember.
Annak vannak állandóan problémái, mert kényelmében
túlkomplikálta az életet. Ez állandó problémákat és állandó
megoldásokat generál. A kényelmes embernek van szüksége
állandóan megoldásokra. Kényelmében problémázik. A demokrácia
ennek az embernek a rendszere.
Az egyszerűség a megoldás
mindenre. Az nem nyügöl, mint a kényelmes, hogy nem beszédre, nem
vicces beszólásokra van szükség, hanem tettekre. Korunk emberének
kényelme állandó megoldáskeresésében nyilvánul meg. Mert
szellemileg lusta a végső megoldásra. A végső egyszerűségre.
Inkább megoldások, tettek mögé húzódva lustálkodik.
Szellemileg lusta a végső megoldásra várakozni. A szellemileg
várakozó ember a legegyszerűbb. Mert a legegyszerűbbet várja.
Egyszerű lesz az által, hogy eggyé lesz. Eggyé levése által
lesz egyszerű. A legegyszerűbb az a végső valóság, az Egy.
Ezért jelenti ő, a várakozó, az ő egyszerűsége, vagyis az
egyszerű, a végső megoldást, mert az Egyre irányul, lévén ő
is Egy. A megoldása azért egyszerű, mert az Egy az Egyre irányul,
és ezért végső. Neki csak Egy megoldása van, ezért a végső,
és ezért egyszerű. A végső megoldás mindig misztika. Ezért
mondta Karl Rahner, hogy a kereszténység csak akkor marad fenn, ha
misztikus lesz.
Szellemileg lusta, aki állandóan
keres, de nem talál. Ez a nyugati ember. Az állandó keresésben,
de nem találásban, gyökerezik az állandó megoldás keresés
kényszere. Ez mozgatja korunk tudományosságát is. Aki állandóan
keres, de nem talál az kényszeres. A tudomány, a megoldások
embere kényszeres. Így lett az élet, az élni, egy kényszer a
modern ember számára. A modern ember, tettek révén, amit dicsér,
életre kényszeríti magát, megfosztva életét a szellem, az élet
spontán minőségétől. Kényszeres tettekkel kényszerít magát
élni. Ezért lett a munka, kényszeres mániája a modern embernek.
És dicséri a munkát, nehogy ráébredjen, hogy saját maga
rabszolgája.
De ez nem csak a munka területén
van így. Az európai, amikor kelettől tanul misztikát, csak egy
fajta lélektani kényszernek veti alá magát. Az igazi misztika az,
amikor minden kényszertől mentesen hagyod magad lenni, mint Jáhvé,
aki csak VAN. Lehet kelet szellemisége épp így született a
VAN-ból. Mert a lenni hagyott VAN a teremtő, mely önmagát
teremti. Kelet lenni hagyta magát, ezért teremtett szellemieket. Ha
lenni hagyod magad, benned az Isten-képiséget, a VAN-t, akkor
teremtesz, mint Jáhvé. Kelet lényege Isten-képisége. Ez a kép
benned van, nem keleten. A benned lévő alap közös kelettel. Ezért
aki keleten keres, az távol jár önmagától, mert azt keresi,
amije már meg van. Kelet eltávolítja magától.
Benned az Isten-kép, köti össze
keletet nyugattal. Ami egyesít az nem a külső formák, hanem a
belső kép. Az Isten-képiség, ami VAN, a lenni hagyással egyesít.
Minden egyesül, ha lenni hagyjuk. Ami egyesült annak van
identitása, mert VAN. Így jön létre a nemzeti, vagy bármilyen
csoport identitás.
A VAN, az Isten-kép lenni hagyását
nem érdekli az, mi már létrejött, a vallások. Ezért nem
vallásos. És itt válik érthetővé az bibliai parancs, hogy ne
imádj más isteneket. Mert az Isten-kép, a VAN, csak Egy lehet.
Ezért, aki VAN, az Isten-képisége alapján, csak Egy lehet, mint
maga Isten, aki VAN. Aki VAN, hagyja magát lenni, nem tekint sem
keletre, sem nyugatra, mert az már mind régi megvalósulás. Ő
arra irányul, minek a levéssel, a saját VAN-jából lennie kell.
Az Egyre irányul, az Egy Isten-kép VAN-sága révén. Az
egyszerűség egyik alapja az Egy Isten-kép VAN-ja, az, hogy Egy.
A ráirányulás nem más, mint a
várakozás. A várakozás egyszerű, mert az nem más, mint a
pusztán csak elengedő ráhelyezkedés az Egyre, ami VAN, a VAN-ra.
A VAN, ez által lesz levéssé hagyva, lesz aktív valóság. Az
aktivitása nyomán jön létre a Lét, a VAN szilárdságának
érzése. Ezt Jézus vízen járása szimbolizálja.
Jézus a belső központ
transzcendens szimbóluma. Minden kép, egyben meg is haladja
önmagát. A képet egyéb irányba nem lehet meghaladni, csak a kép
nélküli valóságba, az apofatizmus irányába, a keleti
kereszténység kifejezésével élve. Az Isten-képiség feltételezi
a képiséget meghaladó valóságot, Isten apofatikus valóságát
az emberben is, mint az ember Isten-képi ontológiai valóságát.
Jézus vízen járása, képi úton, azt karja bemutatni,
szimbolizálni, amikor a belső központ számára, a saját
apofatikus, képen túli valósága, tapasztalati valóság lesz,
egyesül vele. Ezt jelenti a víz szilárd valósága a vízen
járásban. A belső központunk akkor lesz Jézus, ha a VAN-nak
teret engedünk magunkban, így spontán módon létrejön, belső
valóságaink, még csak részként létező részeinek, Egy egésszé,
Jézussá való egyesülése. Létrejön a belső központunk
egysége. Az igazi, teljes egyesülés, az ontológiai egység, akkor
jön létre, amikor mi is képesek vagyunk a vízen járni. Ez nem
más, mint amikor a képi egyesül a rajta túlival, a látható a
Láthatatlannal, az ember az Istennel. Az Istenélmény nem
rendkívüli. Nem más, mint valami szilárdság megtapasztalása az
életben, hogy az élet valami szilárdon nyugszik. Ez nem azt
jelenti, hogy az élet egyből félelmek nélküli lesz. Ez a
szilárdon nyugvás a lényeg.
A
szilárdon való nyugvás roppant egyszerű. Ez teszi roppant
egyszerűvé az Isten-élményt. Ez teszi egyszerűvé a várakozást,
hogy valami roppant egyszerűre várakozik. Ami szilárd lesz, aminek
az élet a szilárdságát köszönheti, az a legegyszerűbb, az maga
a képen túli, apofatikus valóság, Isten és az ember legközösebb
valósága. A várakozást egyszerűvé ez a közös apofatikus
valóság teszi, az, hogy közös, tehát nem igényel semmi
közvetítőt. Mert a várakozó ezzel a belső apofatikus, rejtett
valóságával várakozik, már akkor is, amikor az még nem szilárd.
Ettől a láthatatlan, apofatikus, belső valóságtól az ember fél,
mert minden nem láthatót úgy él meg, mint ami létét
veszélyezteti. Ezért tartom könnyelmű kijelentésnek, amikor
valaki azt mondja hisz Istenben. Esetleg csak véleményét
nyilvánítja Isten létének, vagy nem létének kérdésében, hogy
esetleg elfogadja létét. De ez még nem hit. Sajnos ezt ma hitnek
könyvelik el, Isten puszta létét elfogadni. Csak az hisz, ki a
Láthatatlantól való félelmét, mi a nem-lét félelmeként
jelentkezik, legyőzte! A várakozás nem más, mint valami fokozatos
hozzászokás a Láthatatlanhoz, saját és bennünk az Isten
apofatikus valóságához. A bátorságunk nő, ahogy a Láthatatlan
transzcendens valósága megszilárdul bennünk. És egyben a belső
átalakulás, kezdete és folyamata is, ami által összeáll belső
egységünk, kialakul bennünk Jézus, mint belső központ, mint
teljesség, ami ontológiai valóságként, mint központ már kész
van bennünk, Ő a megvalósítója, egyesítője a lélek belső
központjának. A bátorságunk nő, ahogy a Láthatatlan
transzcendens valósága megszilárdul bennünk, és összeállnak
bennünk a részek, teljeséggé. Valahol ez készít fel a halálra.
A
halál, így is a nemléttel fenyegető komoly küszöb lehet, ahol a
láthatatlanná válást, megszűnik saját létünk érzékelése,
megsemmisülésként éljük meg. A Láthatatlan, ami a nemléttel
fenyeget, ennek az élménye az Istentől való elhagyatottság
érzése. Jézus a kereszten haldokolva, a Láthatatlannal való
találkozását a halálban, először a nem-Lét fenyegetéseként
élte meg. Ez az én halála, mert az én, a Láthatatlant, csak
nem-Létként tudja érzékelni. Nem érzi a Láthatatlant a maga
láthatatlan valóságában.
Végül is a várakozás azért
végtelenül egyszerű, mert a Láthatatlan végtelen egyszerűségén
nyugszik és ugyan arra irányul, ahol minden Egy, ontológiai
összekeveredés nélkül. A Láthatatlan apofatizmusa, ezen nyugvó
egysége az alapja, a várakozás végtelen egyszerűségének. Úgy
igazán csak a Láthatatlan egy, mert nem áll részekből, mint a
látható. A várakozás egyszerűsége, a Láthatatlanban és annak
Egy-ségében gyökerezik. A Láthatatlan a legegyszerűbb, nála egyszerűbb már nincsen, ez teszi
végtelenül egyszerűvé a várakozást, és mert ezen nyugszik, erre
irányul.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése