Az
iszlám terrorizmus szakértői mondták, egyik nap a rádióban, a terroristák
motivációját illetően, hogy hősök akarnak lenni. Nem elégednek azzal, amivel a
nyugati társadalom embere megelégszik, hogy a megélhetése felől bebiztosítja
magát.
Nem
tudom nyugat ezt az irracionális elemet bekalkulálja-e, vagy egyáltalán képese
bekalkulálni, racionalizmusa miatt, az iszlám terror elleni harcba. Nem jár-e
úgy, mint a vietnámi háború idején az amerikaiak. Még folyt a háború, és az
amerikaiak betáplálták mindkét fél adatait, egy akkori számítógépbe, hogy ki
nyeri meg a háborút. Jelzem még folyt a háború, de a masina kihozta, hogy az
Államok megnyerte, már két éve, a háborút. Egy amerikai tábornok azt mondta
erre, egy dolgot nem tápláltak be, amit nem is lehet, a vietnámi nép hazaszeretetét,
ami majd eldönti a háborút. Mert csak technikával, ami az amerikai fölény volt,
és ideál, amire kifejezetten alapoztak, nem lehet háborút nyerni.
Az
autonómiázás is, valami, úgy ahogy, kalkulálton alapszik. Kihagyja, azt a
rációt meghaladót, tudattalant, ami minden identitás, vitalitás, sorsdöntő
esemény alapja. Egy nép megmaradása, a látszat ellenére, csak akarattal,
tervezéssel nem befolyásolhatón múlik, valami sorsszerűn, tudattalanon,
irracionálison.
Lehet
Amerika az iszlámmal szemben, megint valami számára, racionálisan nem
elfogadhatón, tudattalanon, marad alul a terrorral szemben. Mely fölött nem
lehet végső győzelmet aratni, csak a technikával, mert olyan, mint a vulkán,
hol alszik, hol tombol. Annyira mélyen gyökerezik a terror a kollektív
tudattalanban, hogy az nem ellenőrizhető. Ez érvényes amúgy minden háborúra.
Nyugat
mivel kihagyja az irracionális, tudattalan elemet, ez vitalitása hiányára utal,
arra, hogy rossz viszonyban van tudattalanjával, mellyel való jó viszonyból
forrásozik a vitalitás. Nem tudom, az autonómiázás, a kisstílű akarnokságot is beleszámítva,
nem a vitalítás hiányára utal a székelység esetében is, ennek a hiányát
kompenzálja?!
A
hanyatló népeknél, a hős archetípusa, mi a vitalítás egyik alapvető tudattalan
forrása, közvetíti, felszabadítja a tudattalan energiáit, visszahúzódott a kollektív tudattalanba.
Természetesen az archetípusok soha nem lesznek inaktívak, ezért kivételes
személyekben, újra, és újra megnyilvánulnak, kitörnek, mint az alvó vulkánok, például
a hegyet hódító hegymászókban. Akik megtestesítik, azok zavarólag,
nyugtalanítólag hatnak, mint a Himalájában eltűnt hegymászók, Erőss Zsolt és
Kiss Péter! Tragédiájuk a kor, a székelység tragédiája, mert, amit már a
közösség nem mer megélni, mert életcélja lett a megélhetés, a meg nem élt
hősiességet, kénytelenek magukra vállalni, mint terhet. A hős az, aki az emberi
identitása, emberi teljessége elnyeréséhez, szükségesnek érzi, a nem-Léttől
való megkísértést.
Ez
a nemzetre is érvényes. A nemzet megmaradásának garanciája, nem a többség jogi
garanciáiban, vagy a nemzetközi jogi garanciákban van, mert ez éppen ugyan az,
mint amikor a középszerűség a hétköznapokat akarja bebiztosítani, ezt akarták a
zsidók a pusztában az Egyiptomból való szabadulás után is, hanem abban, hogy az
identitásának forrása, mint valami rejtett teljesség, a nem-Léttől való
kísértésben van. Ahol a közösség jogi garanciákért esdekel, ott eltűnnek a
hősök, a hegyekbe húzódnak vissza, hegyet hódítani. Mert a hegy nem más, mint
az identitás archetípusának szimbóluma, mint teljességszimbólum, mert az
identitás nem más, mint megvalósult teljesség, ezért van sok népnek szent
hegye. Az identitás csak fáradt népeknek kész kulturális minta, mivel elég csak
azonosulni és ragaszkodni hozza. A hős archetípusát élő népek, kiknek az
identitásuk megnyilvánulása a hősiesség, azoknak a hegy, mint identitás, meghódítása,
egy életre szóló hősies feladat. Ahol a hősiességnek értelmét a nem-Léttel való
szembenállás adja. A nem-Létnek, kettős megnyilvánulása van, egyben taszít és
vonz. A hős ezt a kettősséget tartja egyensúlyban, azzal, hogy valahol a Léttel
érintkezik, az a hegy, az ember belső központjának szimbóluma, ami a Léttel, a
Lét Ősforrásával érintkezik. A nem-Léttel való viszonyban való kettősség, ha
nincsen egyensúlyban, akkor, ha csak vonz, önpusztítás, ha csak taszít, akkor
arról van szó, akiről beszélt Jézus, hogy meg akarja menteni életét.
A
Hargita, a székelység szent hegye. Erőss Zsoltnak, Kiss Péternek az identitás
volt, amivel meg kellett küzdeniük, az által, hogy minden hegy felfele mutat - kitörve
a szűk nemzetiből, így alapozva meg, a meghódított univerzálissal a nemzeti
létet, identitást - egy még nagyobbra, mely az utolsó úttal, útjukkal, az égig
ér, mert csak így lehet elnyerni, önmaguk, és népük számára, a végső identitást.
Ők voltak a hősiesség utolsó dinoszauroszai, kiknek az identitás, egyéni és
nemzeti, csak hősiesség révén volt realizálható.
Ők,
hősies fokban élték a vertikálist, ami a hiteles emberi lét alapja. Ők hősies
fokban élték Jézus tanításának lényegét, aki elmeri veszíteni életét, az
elnyeri. Ez csak a nem-Léttel szemben hiteles. Ők halálukkal hitelesítették,
hogy így van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése