Hogy Idát, Bumm Ládával, lefejezték, tévedés.
Az al-Kaidát, bin Laden, a Fehér Ház számára egyenes adásban
közvetített, kinyírásával nem fejezték le. Nyugat, mivel csak a
külsőben érzékeli a rosszat, csak magán kívül, mivel kollektív
tudattalanja felől tudattalan, abban az illúzióban él, hogy elég
a rosszat fizikailag megsemmisíteni. Elhallgatja, hogy az eredmény,
csak látszólagos. Miért?! Mert a direkt kontaktus az iszlámmal, a
kollektív tudattalan szintjén az elsődleges. Onnan mozdul
elsődlegesen minden, a nem tudatos rétegben. A kollektív
tudattalan szintjén, a dolgok fordítva működnek. Aki provokálja
az iszlámot, tudattalan állapotával, mert ez az elsődleges ok, az
épp nyugat. Izrael prófétái, mikor a nép bűneiről beszéltek,
melynek büntetése volt egy külső hatalom támadása, lényegében
ezt írták le az archetípusok szintjén. A bűn belső állapot, a
kollektív tudattalanig nyúlik le, és az provokálja azt, ami maga
is démoni, a külső ellenséges birodalmat, ami csak a kollektív
tudattalanba nyúlik le. A fundamentalizmus az, amikor a szent,
démonikét nyilvánul meg, a tudattalan erők, tudattalan
dominanciájaként. A terrorizmus reális veszély, de még nagyobb
veszély, ha annak közös, tudattalan gyökerei, mindkét fél
számára, nyugat és az iszlám fundamentalizmus számára, nem
tudatosodnak, és csak külső ellenségként éli meg mindkettő.
Kettőjük közös problémája, tudatuk rossz viszonya a
tudattalannal.
A Beszélő egyik számában, egy cikk jelent
meg, mely az iszlám terrort úgy mutatja be, mely a káoszt akarja
előidézni a rendben, mely ugye Nyugat. Itt, mintha a jó és rossz
mitologikus harcáról volna szó, rejtetten. Valahol ez is mutatja a
kollektív tudattalanba nyúló problémát, a kollektív tudattalan,
az archetípusok tudattalan dominanciáját. De Nyugat tényleg a
rendet képviseli, mely a káoszból jött létre? A tudattalan nem
más, mint a kaotikus állapot, melynek tudatosítása - részben,
mert teljesen nem lehet – nyomán jön létre a rend. A rend nem
más, mint a megvalósult Egész, Teljesség, az ember, mint egész,
teljesség, és nem a Nyugat által értett, pusztán csak külső
szabályozáson alapuló külső rend. Nyugat, mivel tudata nem akar
tudomást venni tudattalanjáról, a tudattalan kollektivításának
uralma alatt van. A fenyegető belső káosszal szemben, pusztán
csak külső, pusztán csak szociális renddel, szabályokkal
védekezik. Minél inkább védekezik, minél inkább szabályoz,
annál inkább hátat fordít tudattalanjának, és ez által
növekszik a belső káosz, a tudattalan erőinek kaotikus állapota,
mert a káosz, egy állandóan mélyülő állapot. A kollektivitás
uralma, nyomása, a tudattalan felől, egy külső, kaótikus
kollektivitást eredményez, vagyis az identitás nélküli tömeget.
A káosz, így egyaránt külső, belső. A szociális rendszabályok
jól funkcionálása, még, keltik csak azt az illúziót, hogy
Nyugat rend. A tömeg, ami Nyugaton van, hiába, hogy egyenlőre
szabályoknak engedelmeskedik, nem rend, hanem álcázott káosz. A
Beszélő cikkének szerzője, alapállásában téved, amikor
káoszról és rend ellentétéről beszél, Nyugat és az iszlám
esetében. Ortega már nagyon rég leírta, hogy a tömeg ural
mindent. Vagyis a tudattalanban rejlő káosz, mely külső
kollektivításként jelenve meg, felszámol minden szellemi rendet,
vagy épp a szellemi rend hiányában jelenik meg, válik dominánsá.
A külső szociális rend teherbírása egyre
csökken, a kollektív tudattalan felől jövő támadásokkal
szemben, mutatja, épp a jól szervezett nyugati államokban,
leginkább az Egyesült Államokban történő spontán mészárlások.
Épp ahol a jól szervezettséggel fordítanak leginkább hátat a
kollektív tudattalannak ott hívják ki ezzel maguk ellen a
kollektív tudattalant. Ez a túlfeszített kollektív tudattalan, az
emberiség kollektív tudattalanja szintjén, ahol minden mindennel
összefügg, nincsen távolság, provokálóan hat az iszlám
kollektív tudattalanjára, az meg viszont, kölcsönösen. A bűn
nem más, mint valami negatív túlfeszítettség a lélekben, mi
magán túl is hat.
Ha Nyugat a tudattalannak való hátat fordítást
jelenti, az egyoldalú racionalitás révén, minek a következtében,
a tudattalantól valóan uralttá válik, és ez által egy rejtett
káoszá lesz, addig a fundamentalizmus, az iszlám fundamentalizmus,
épp a racionalitást nélkülöző, egyoldalúan a tudattalan képei
felé fordulás által lesz a kollektív tudattalan által
dominálttá, a vallási archetípusok fogja. Az iszlám
mitológiában, de amúgy az egész keletében, nyugat a lemenőt,
tehát az anyagias negatívat jelenti. Azon kívül, hogy nyugat
tényleg anyagias, az iszlám mitikus képe vetül rá, valami fajta
szinkronról van szó. De ez azt is jelenti, hogy az iszlám viszonya
nyugathoz, belülről, archetipálisan dominált, és ez az
elsődlegesen meghatározó, nem nyugat anyagiassága, mit az iszlám
nyugat szemére vet. Az iszlám fundamentalizmus esetben is, a
tudattalan dominanciájáról van szó, mint Nyugat esetében, mely
az iszlám esetében is a káoszt eredményezi, ezért teremt
káoszt az iszlám terror. A bálványimádás nem más, mint az
archetípusok fogjának lenni. Az iszlám fundamentalizmus esetben is
a külső válik hangsúlyossá, a külső rend szigorúsága, épp
úgy, mint nyugat esetében, mert ebben az esetben is a kollektív
tudattalan támadásáról van szó, mivel szemben a külső rend
szigorával védekeznek. A külső nem más, mint a horizontális
dominanciája, ez a közös Nyugatban és a fundamentalizmusban,
vagyis a bálványimádás. A probléma, mindkettőben, az élő
vertikalitás hiánya, amely rendet teremt a káoszban, a Logosz,
mely a teremtésnél a káoszból, ott volt. Rendet az teremt, aki
megvilágosít, a Lélek, melynek működése a legkevésbé köthető
külső szabályokhoz.
A zsidók esetében a nép, mindig a
bálványimádás bűnébe volt bűnös, amikor külső erők
támadták meg. Gyakorlatilag a birodalom sem volt más, ami
megtámadta, bálványimádó, a nagyság bálványának imádója –
modern korunk is ez. Mindkettő a kollektív tudattalan felől
dominált, belülről kaotikus, és ezért csak a horizontális
szintjén találkoznak. Két konfliktusos, a tudattalanja felől, már
eleve a kollektív tudattalan szintjén is, természetes, hogy
konfliktusba keveredik, egymást kölcsönösen provokálják a
konfliktusos, kaotikus tudattalanjuk szintjén. Egymást kölcsönösen
vonzzák. Ez pont ugyan olyan, mint két részeg esete, kik egymásba
kötnek, hogy ki kezdte nem lehet tudni.
A próféták Isten büntetéséről beszélnek.
De nagyon érdekes az, hogy Isten, egy „Isten ellenes” erővel
büntet, tehát egy azonos erkölcsi minőségűvel, mint Izrael, ki
bálványt imád. Tehát ez azt bizonyítja, hogy ez nagyon is a
kollektív tudattalan szintjén működik, annak mitikus,
archetipális leírása. Mert ott hatnak egymás ellenében a
tudattalan különböző erői, mivel tudattalanok maradtak, pusztán
tudattalan erőként működve, ezért egymást ingerelve. Korunk,
pusztán szociológiai alapú konfliktuskezelése, üres jelszó, ha
a tudattalant kihagyja a játékból. Márpedig, Nyugat, épp azt
hagyja ki. Mert az iszlám és nyugat konfliktusa, alapvetően a
kollektív tudattalan szintjén keletkezett konfliktus, melyről
egyik sem akar tudomást szerezni. Az iszlám fundamentalizmus nagyon
mélyen gyökerezik a vallási archetípusok szintjén a kollektív
tudattalanban, Nyugat épp ennek az ellentéte. Épp ezért mindkettő
egyformán ki van téve a kollektív tudattalan felől jövő
támadásnak. Egyik a közelség, a másik a távolság révén.
Ettől meg a szigorú, vagy langyos
vallásgyakorlás sem véd meg. A vallások, a modern ember, azt
hiszi, tetszőleges a viszonya a vallási képekhez, elég azonosulni
velük, elfogadni gondolatilag, vagy gyakorolni, minél odaadóbban.
A gondolati azonosulás rejtett közömbösség, túl nagy a
távolság, ezért nem emelkedik a tudatba az archetípus, csak
„külső” marad, az, ami belső. Az iszlám fundamentalizmus
esetében, az odaadás, belső. Itt a távolság igen kicsi a kép és
a tudat között, ezért nem tudatosodik az archetípus. Ekkor meg
pusztító erővé alakul. Ma a vallási kérdésekkel foglalkozók,
vagy a vallásosak esetében, hiányzik az a vallásos tapasztalati
tudás, ami Mózes öt könyvében írva van. Mózes nem láthatta
Isten arcát, mert ha igen meghalt volna. Ez nem csak puszta irodalmi
metafora, melynek úgymond csak szimbólikus jelentése van. Csak
valami közvetett, jámbor mondanivalója van, vagyis csak úgymond
mondanivalóval bír. A szent élménye, ahogy teremtő, úgy
pusztító valóság is, két arca van, amivel sajnos, morális
kérdésként, a nyugati kereszténység nem tud mit kezdeni. Mózes
az égő csipkebokorhoz nem mehetett közel. A szent élményéhez,
távolságra van szükség és egyszerűségre, mert Mózesnek le
kellett oldania saruit. Ez nem a tekintélynek kijáró formális
tisztelet. A tudatba emeléshez, a tudatosításhoz, hogy a tudat is
elvégezze a maga dolgát, feldolgozza, közösen a tudattalannal,
annak rejtett tudatával, a kettő egyesülve, távolságra van
szükség. A tudatosodás alapja a szemben állás, mi távolság
nélkül nincsen. A sarutlanság az egyszerűséget jelenti, az
üresség egyszerűségét. Egyszerűség üressége nélkül nincsen
távolság. Mert ha nincsen az egyszerűség üressége, akkor a
távolságot a nagyság igézete tölti be, mert az archetípus által
való domináltság felfuvalkodottságot eredményez. A vallás,
többek között, az ember és a szakrális kép közötti viszony.
Az alázat, az egyszerűség alatt sajnos ma csak valami csepegős
jámborságot értenek. Az egyszerűség alatt a szakrális kép és
az ember között lévő viszony ürességét kell érteni, mert ami
üres az a legegyszerűbb, ezért a legközvetlenebb. Ez jelenti az
ember és a szent közötti végtelenül közeli és végtelenül
távoli viszonyt. A végtelen közelség és a végtelen távolság
az alapja az archetípus tudatosodásának. A tudat és a kép
között, végtelenül nagy a távolság, mert a transzcendens
végtelenre utal, de ugyanakkor végtelenül közel is van a
tudathoz, mert e nélkül nem emelkedhetne a tudatba. Ennek
köszönhető a kép mozgásának vertikalitása, a végtelen
távolság és végtelen közelség szembenállásának. Amit az
egyszerűség üressége egyesít, mert az egyszerűségben nincsen
távolság.
Az egyszerűség az, ami nem akar magának
semmit, mert elveszítené az ürességét, egyszerűségét. A kép
által uralttá az válik, aki magának akarja a képet, ezzel meg
akarja állítani vertikális mozgásában a tudat és tudattalan
között, hogy önmagáért legyen az övé. Az egyszerűség
üressége, ha a kép megérinti, nem ragadja meg, mert az üresség
révén a viszony, csak érintőleges. Ezért mozgásában tovább
engedi, meghagyja a kép szabadságát, így neki is megmarad a
szabadsága, mert a képek, ha az ember ragaszkodik hozzájuk,
megfosztják szabadságától. Ha a kép állandóan a tudatban
marad, megszállja a tudatot. Az egyszerűség ébersége az, amely
képes állandóan elengedni a képet, amikor a tudat szintjére
felemelkedett, hogy újra visszatérjen a tudattalanba, ahol az ő
helye, hogy utána meg újra felemelkedjen a tudatba. A képeknek ez
a szabad mozgása, eredményezi a harmonikus kapcsolatot a tudat és
tudattalan között. Amíg Nyugat a tudattalanban felejti a képeket,
és azok totalitárius, nacionalista eszmék kényszerképzeteként
kényszerülnek vissza a tudatba, pusztító erőkként, addig a
tudatban kényszeresen ott tartott képek, megszállják a tudatot és
vallási fanatizmus eredményeznek. Az élő vallásosság, nem más,
mint a tudattalan szakrális képeinek spontán, vertikális mozgása,
a tudat és tudattalan között és az így létrejövő élő
kapcsolat a kettő között.
Az egyszerűség üresség. Az üresség egyesíti
a végtelenül távolt és a végtelenül közelt, mely minden
vertikális mozgást lehetővé tesz. Az üres nem zárja ki, nem
tagadja a képet, mert nem ragadja meg, viszonya csak érintőleges
vele, ezért állandóan elengedi, nem csinál bálványt, nem csinál
dogmát belőle. Az ürességben a kép van is, meg nincs is, mert a
kép maga is üres, aki megpróbálja megragadni, annak pusztító
energiává telítődik. Ezért mozog szabadon a kép az ürességben,
a végtelenül közel és végtelenül távol között, és így soha
nem válik akadájjá, mint öncél, illúzió. Az ürességben, ami
nem más, mint a végtelen szabadság, egyszerűsége, végül is az
ember és a transzcendens kép közötti egyszerű viszony, amit
Mózes sarutlansága fejez ki, az archetípus képi nyelvén, valami
olyan, amit csak tagadással írhatunk csak le: nem viszony. A
transzcendens kép saját élete az, hogy elmerül a végtelenben, a
Semmiben, megszűnik kép lenni, és a Semmiből újrateremtődve,
megint a tudatban, a végtelen közelben, újra megjelenik. Az élő
képnek, mindig, így újjá kell születnie. Az élő tudat
egyszerű, ezért ugyanakkor üres is, ezért hagyja, hogy képei
elhagyják, kiüresedjen, hogy így képei újra teremtődjenek, a
Semmiben. Ettől lesz a tudat élő.
A kép azért oldódik fel a Semmiben, a
végtelenben, mert maga is üres. Üresként, de egyben látható
képként kapcsolja össze a végtelenül távolit a végtelenül
közelivel, így a láthatót a Láthatatlannal.
Az üresség ébersége hagyja a képeket
természetes vertikális mozgásukban, ami a láthatót összeköti a
Láthatatlannal. Ez nem erőlteti, jóga gyakorlatokkal, a tudat
egyoldalú kiüresítését, hanem az üresség éberségével hagyja
a képeket elmerülni a végtelenben, feloldódni, mert ez a
vertikális mozgás az ők természetes útjuk. Az ürességet sem
kell erőltetni, „elérni”, mert az üresség alapja a végtelenül
távol és végtelenül közel, a nem mérhető, vagyis az, hogy
nincsen távolság, ahol nincsen távolság az üres, és ott nem
kell elérni semmit.
A tudattalannak való hátat fordítás, a
képeknek való háttal levés, a képek felé való egyoldalú
odafordulás, egyaránt azt eredményezi, hogy a képek statikussá
válnak, mozgásuk megszűnik, és megállnak félúton, ég és föld
között. Ebben a statikus állapotban, elvész ürességük - ezért
is szűnik meg vertikális mozgásuk, mert az csak üresként
lehetséges – mert telivé válnak a negatív energiáktól, mit a
mozgásuk hiánya eredményez. A végtelenből jövő teremtő
energiáknak, a statikusság következtében, a kép nem
engedelmeskedik, és így pusztító energiákká alakulnak át.
Nem ez fenyeget, nem az fenyeget, nem ezt vagy
azt fenyegetik, a szélsőségesek, az iszlám terror a demokráciát,
a zsidó összeesküvés az emberiséget, a nagytőke a nemzetet,
kelettől nyugatig és fordítva, a kollektív tudattalanja fenyegeti
az emberiséget. Nyugat esetében elanyagiasodásról beszélünk. De
az anyag a tudattalan archetípusának szimbóluma is. Tehát a
tudattalanja által uralt emberről van szó. A konfliktus forrása a
nyersanyag, ami a föld alatt rejlik. A föld alatt nem más, mint a
tudattalan archetípusának szimbóluma, melynek hatalmába került
az ember. Tehát ha elemezzük, tudatosítjuk a konfliktusban
szereplő képeket, rájövünk, hogy archetípusokkal van dolgunk,
kívül is, nem csak belül, a konfliktus forrása a kollektív
tudattalan, az ő archetípusai. Az atomtól fél az ember.
Csernobil, nem volt csak technikai katasztrófa. Ott a kollektív
tudattalan is megszólalt, az ő képi nyelvén. Valami túlterheltség
van, és az nem más, mint a kollektív tudattalan nyomásától való
túlterheltség, és robbanással fenyeget. Ennek a jelei az elszórt,
még elszórt robbanások, látszólag ok nélküli, vagy
ideológiailag alátámasztott, váratlan mészárlással járó
lövöldözések, Brevik. Az atomenergia nem más, mint az anyagban
rejlő, hatalmas belső energia, mi külső behatásra robban.
Természetes folyamatként a bomlása nem veszélyes. De, ha a
természetes folyamat megszakad, kitermelik természetes,
„tudattalan” környezetéből, pusztítóvá válik. Az atom
belső energiája, nagyon hasonló a tudattalanéhoz. Az atom, belső
energiájától való fenyegetettség, nem más, mint a kollektív
tudattalan felgyülemlett energiáitól való fenyegetettség.
A kollektív tudattalan működését úgy
képzelem, mint a közlekedő edényét. A tudattalan szintjén, amit
nyugat a tudattalanba folyt, az a feszültség kitör, ahol a
feszültség még nagyobb a tudattalanba, és az ellenállás még
kisebb vele szemben. Mert a diktaturában, mint Atom-Kórea, nagyobb
is a feszültség a kollektív tudattalan szintjén, mert a diktatúra
épp a kollektív tudattalan archetipális kitörése, és a külső
kontrol is gyengébb, mert vulkanikus kitörésről van szó. Vagy az
iszlám államok volt és jelen diktatúrái, ahol meg a vallási
archetípusok közvetlen jelenléte miatt, nagyobb a feszültség,
belülről a tudattalan felől, na meg erre rájön a diktatúra,
mint archetipális vulkánkitörés, ahol a látszat ellenére a
külső kontroll gyenge, a nagy belső feszültség következtében,
ezért rövid életűek a diktatúrák.
A közlekedő erők törvénye alapján, Nyugat
belső feszültsége, a kollektív tudattalanja szintjén, ide
tevődik át és ezeken a helyeken robbant, vagy robbanhat. Nyugat
így provokálhat a kollektív tudattalanja szintjén, társadalmi
robbanásokat, konfliktusokat, minek a külső csak szinkrónja,
valójában egy eseményről van szó. Csak az a helyzet, hogy a
tudattalan szintjén, semmi nincsen visszahatás nélkül. Mint
Izrael bűnössége estében, a külső csapás, amit maga a nép
bűnössége provokált ki, nem marad el, mint visszahatás, mindez a
kollektív tudattalan szintjén, mert ez a szimbolikus leírás, az
archetípusok működésének, viszonyának leírása, azok képi
nyelvén.
Ennek a fenyegetettségnek képtelen a ráció,
ennek tudománya ellenállni. Csak üres jelszavak ilyen szempontból,
hogy konfliktuskezelés, probléma megoldás, és az ehhez hasonló
szép szavak. Az elmének le kell merülnie önön mélységeibe, és
megbékülve onnan visszatérnie, mert az embernek ki kell békülnie
tudattalanjával, más kiút nincsen. De mivel a tudattalan képeinek
transzcendens jellegük van, az embernek Istennel is ki kell
békülnie, vissza kell fordulnia az Ősforrásához, mert az
apokalipszisek, amikkel csak a média riogat végül valóra válnak.
Az apokalipszis a tudattalan kitörése, az archetípusok nem
kontrollált kitörése. Divatjuk a nagy belső feszültségre utal,
mi a tudattalanban feszül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése