Érdekes,
mindig valami külföldi autonómiát, mint mintát tartanak
követhetőnek a székely autonómiások. Eddig a dél-tiroli volt a
követni való, most a koszovói szerb. Plagizálnak. Nem tudom, hogy
ezeknek a nagy autonómoknak, miért nincsen saját autonóm,
autonómia gondolatuk. Vagyis tudom, mert nincsen autonóm szellem,
csak erőlködés. Ahhoz már autonóm szellemnek kell lennie, hogy
más autonómiákat tanulmányozzon. Én a szellemet tartom
elsődlegesnek, mert az gondolkodik bennünk, és nem a puszta
intézményes, racionális kidolgozottságot. Szellem hiányában, a
pusztán racionálisan kidolgozott intézmények, nem sok védelmet
nyújtanak. Mutatja korunk, hogy a pusztán racionálisan megépített
intézmények, melyeknél hiányzik a belső szellemi, vertikális
tartó oszlop, egyre inkább az elhasználódott arcukat mutatják,
melyek, csak a korruptaknak adnak menedéket, lehetőséget, a
gazdagodásra, csalásra.
Az
erdélyi peregrinusok leveleit olvasva, XVI. század, XVII. század,
kiderül, hogy Erdélyben volt azért némi autonóm szellem, mely
nyugatra ment tanulni, és nem plagizálni. A tudást asszimilálják.
Asszimilálni csak egy autonóm, élő organizmus tud. Ilyesmi
nincsen az autonómiások mögött. Ha volna, akkor nem létezne a
hatalmas nagy szakadék az autonómiázás illuzórikus optimizmusa,
és a társadalmi igazságtalanság okozta társadalmi depresszió
között. Nem volna ketté hasadva a székely társadalom tudata
ilyen szempontból. Az autonómiázás illuzórikus optimizmusa, ami
nincsen összhangban a társadalmi igazságtalanság okozta
társadalmi depresszióval, egy szkizoid állapotot eredményezett. A
terek, jelszavakat harsogó tüntetőinek „bátorsága”, nincsen
összhangban azzal a gyávasággal, amivel meghunyászkodnak a
hétköznapokban, helyi elnyomóikkal, a helyi kiskirály
maffiótákkal szemben. Egy közösség autonómiája épp abban
nyilvánul meg, hogy képes felelősségre vonni az elöljáróit a
társadalmi igazságtalanságért. Kitermel olyan autonóm
egyéneket, akik számon merik kérni a társadalmi
igazságtalanságot, és a közösség mögöttük van, a hétköznapi
magatartásaival is, és nem csak a szimbólikusan, a
tereken. Az autonómiázás esetében sajnos a terek „bátrai”,
otthon csak gyáván sunyítanak a helyi maffiótákkal szemben. A
gyávák beérik, pusztán szimbolikus győzelmekkel.
A
Székelyföld, mint autonóm szellemi valóság, csak illúzió,
egy olyan világban, melyet a dezintegráció dominál. Minden
autonóm valóság csak egy integrációs, reintegrációs
folyamatként jön létre. Reintegráció az Egészbe, a Teljességbe,
mert autonómiájuk csak ezeknek van, ezek által az embernek, mint
egésznek, teljességnek. Csak az az ember képes számon kérni az
igazságtalanságot, kiben az igazság teljessége él, az maga az
ember, mint teljesség, egész. Az igazság szabaddá tesz. De
mondhatjuk, hogy az ember csak a szabadságban ismeri fel az
igazságot. Ez a felismerés autonómiájának az alapja, ezért az
autonómia alapja a szabadság. Egy autonómia követelés csak egy
reintegrációs folyamat eredményeként létrejött, autonóm
szellemi valóság talaján lehetséges. Az így létrejött autonóm
valóság, a Teljesség, az Egész megnyilvánulása lesz. Csak erről
a szellemi talajról lehet autonómiázni. A csak racionálisan
kidolgozottnak, hiányzik a belső szellemi tartó oszlopa. Bárminek
realitása, csak az Egész, a Teljesség megnyilvánulásaként van.
A nemzeti identitás is, amit a székely autonómia képviselne, csak
az Egész, a Teljesség megnyilvánulásaként volna lehetséges.
Ma
illik, divat, a helyi jellegzetességek értékéről beszélni, a
sokszínűség értékeiről, az autonómiákról, amik a fejlődés
révén egyre nagyobb szerepet kapnak. Mivel dezintegrációs
folyamatban van az emberiség, szellemileg, ezek nem mások, mint a
közösségek - amik már valójában rég nincsenek a szó szoros
értelmében - dezintegrációjának megnyilvánulásai. A székely
autonómiázás, lényegében, egy dezintegrációs folyamat része.
A rész csak ilyenkor szokta, rész volta elismerését követelni,
egészként, amire nem képes, mert nem jelenti az Egészet. Minden
rész, csak az Egész mintájaként életképes.
Ezt
az is bizonyítja, hogy a székely autonómia, pusztán csak egy
racionális eszme – most mellőzzük irracionális jelszó voltát
– amelyben a puszta racionalitás, egy dezintegráló műveletként
működik - mert az egyoldalú racionalitásnak dezintegráló
szerepe van.
Az
ember, amikor kiszakad az Egészből, a Teljességből, kénytelen
annak illúzióját, szurrogátumát megteremteni. Amikor
hiányzik a közösségnek a társadalmi igazságosságon - mely a
Végső Igazságon alapszik – autonómiája, akkor ezt az autonómia
illúzióival kompenzálja, melyből politikai szélkergetést
csinál, és amelyet nagyon jól kihasználnak, olyan nacionalista
politikai kalandorok, egyéni, kicsinyes politikai érdekből, mint
Tamás Sándor, a Kovászna Megyei Tanács elnöke, vagy
Sepsiszentgyörgy polgármestere Antal Árpád András. Ők
megoldották Kovászna megyében, azt a nagy problémát, a
nacionalizmus ürügyén, amit nem tudott maga az RMDSZ megoldani
országos szinten. Feltalálták azt a nagy nemzeti üstöt, ahol a
megyei RMDSZ, minek ők a lófői, az MPP, csak helyi szinten, és az
EMNP megyei vezető mind jóllaknak. De az üst hiába kerek, az még
nem a Teljesség, csak illúziója. Az általuk, és az Orbánék, a
Jobbik által generált erdélyi, székely zászlós, székely
autonómiás tüntetések „vitézsége, hősiessége”, a
mindennapok gyávaságát kompenzálja, a társadalmi
igazságtalansággal, a helyi székely bárókkal szemben. Ez is a
dezintegráció folyamatának az eredménye, melyben, mint zavaros
folyóban, feloldódik az ember, vele az igazság maga.
A
másik, nem mellékes probléma az, hogy sokszor a társadalmi
igazságtalanság haszonélvezői állnak az autonómiázás mögött.
A valós autonómiától, amit a társadalmi igazságosság jelent,
ők maguk fosztják meg a székelységet, politikai önérdekből. A
valós autonómia helyett, ahol a kisember megtalálja igazát, egy
illuzórikussal etetik a kisembert. A személyes sérelem
feszültségét, egy személytelen, általános, kisebbségi
sérelembe kanalizálják. Így a székelyt nem csak erdőcskéjétől
fosztják meg, hanem a személyes sérelemétől is, már az sem
lehet az övé, mert azt felülírja a kisebbségi sérelem-érdek,
vagyis a személytelen kollektivitás uralma. Valójában ez volt a
kommunizmus is. Ma már az embernek nem egész, teljes volta a fő
problémája, hanem sérelme. Holott, bármilyen identitás, hiteles
létezés alapja, egésznek, teljesnek lenni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése