Édesapám – született Hitler hatalomra
jutásának évében, 1933 - ban, Szováta városában, a hozzá
tartozó Szakadátban, id. Nagy Adalbert és szül. Szőcs Ilona
gyermekeként, Gyergyóditróba került 1960 – ban, mint
postafőnök, a néhai Simó Sanyi bácsi, szovátai postafőnök
tanítványaként – gyermekkoromban szívesen mesélt nekem.
Gyermekkoráról, melynek történetei, mintha sóvárgását
fejezték volna ki szülőföldje, Szakadát iránt. Visszavágyott!
Egy kis menedékházat tervezett a kertbe, öccséhez Pistához, hogy
időről, időre, ha átmenetileg is, otthon lehessen. Korai halála,
1989 – ben, 56 évesen, ebben megakadályozta. Gyermekkorának
történetei, háborús kalandjai, engem is annyira megragadtak, hogy
végül a szovátai sokkal szebb, barátságosabb tájnak is
köszönhetően, mélyebben kötődtem Szakadáthoz, mint
Gyergyóditróhoz, ahol születtem.
Gyermekkorom, tőle
hallott kedvenc történetei voltak a Gub Marciról szóló betyár
legendák. Nagyon szerettem a betyár legendákat, betyár
regényeket. Móricz Rózsa Sándorát, csekély háromszor olvastam
el. És ajánlom mindenkinek, mert ebben a regényben, még igazi
hőst látunk, mely még képes bennünk megérinteni a hős
archetípusát, és nem tévéfilmben előre gyártottat, mely csak
idegi izgalmakat okoz.
Bármilyen történet
legyen, az ember tudattalanjának mitikus rétege szólal meg benne.
A földhöz, ahol születtünk, jóval előbb, szülőnk születése
révén, a tudattalan mélységei révén kötődünk, és a föld
mélye révén. A föld mélységeihez csak a lélek mélységeivel,
azonos szinten tudunk kötődni, vagyis a lélek mitikus mélyrétegei
révén, mert a föld mélye, lényegében a tudattalan
archetípusának szimbóluma. Csak élőszóban élő. A Logosz, mely
megszólal, rejtetten, minden történetben, csak az élő szóban
szólal meg. Mert a Kezdet, egy most is történő, „beszédes”,
élő valóság. Sokat hangoztatjuk Széchenyi mondását, hogy
„nyelvében él a nemzet”, de azon is érdemes meditálni, amit a
Duna Tv. - ben mondott egy néprajzkutató, hogy „baj, amikor a
nemzet, már csak nyelvében él és elfeledte legendáit, mítoszait”
- mert a nyelvet a tudattalan mitikus rétegei éltetik, onnan
áramlanak fel a tudatba, a mítoszok révén, a nyelvet éltető
ősenergiák. Jung szerint az elfeledett mítoszok nem csak közösségi
szinten okoznak lélektani kárt, hanem kihat ez az egyén biológiai
egészségére is. A történeteknek gyógyító erejük van, mert a
lélek képeinek, melyek főleg a parabolákban szólalnak meg, a
mítoszokban, vallási képekben, gyógyító erejük van. Azt üzenik
a tudatnak, a mélységekből, hogy hol találja a gyógyírt
betegségeire. Az élőszóban mesélő, a nemzet lelkét, az ember
lelkét ápolja, egészségére vigyáz.
A bibliai,
újszövetségi történeteknek, Jézus paraboláinak ma már csak
irodalmian metaforikus jelentőséget tulajdonítunk. Csak
annak érzékeljük, nem érezzük azoknak lelkünkben lévő
ontológiai, archetípusos valóságát, mint létünk alapját,
tudatunk, értelmünk, belső, szellemi, lelki alapját. Jézus egyik
legegzisztenciálisabb nagy képe, a sziklára épült ház -
ellentéte a homokra épült ház. A képekben sokkal nagyobb a
kifejező erő, mint a fogalmakban, mert egymásnak ellentmondó,
kizáró jellegű tartalmak is elférnek benn, akár egy időben is,
mire a fogalmak nem képesek, egydimenziójúságuknál fogva. A
faragatlan szikla a Kezdet szimbóluma. De lehet a diferenciálatlan,
kollektív tudattalan képe is, ahol a mítoszok honolnak. Nyugat
problémája, már Szokratész óta, hogy szép fokozatosan a
tudatosságot, a rációt helyezte előtérbe, hátat fordítva a
tudattalannak. Szokratész még hallgatott a dajmónionjára, de csak
fél füllel, ő már ugyanakkor szembe is fordul vele. Platón még
azt tartotta, hogy a filozófiai igazságot a mítoszok nyelve fejezi
ki igazán, de ugyanakkor már ő is valami kezdeti racionalizmussal
fordult szembe a tudattalan mítoszalkotó valóságával. Holott a
tudatnak, mint háznak a tudattalan kősziklájára kellene épülnie,
támaszkodnia, mint alapra. A ház, már az értelem műve,
mesterségesen alakított. De ugyanakkor ne feledjük, hogy a világ
archetípusának szimbóluma, az ember teljességének képe, vagyis
a tudattalanból felmerülő valóság. Akkor mégis honnan a
racionális tényező benne?
A Kezdet, a Semmi,
vagyis az őskáosz, nem volt „értelem” nélkül, a kezdetben
ott volt a Logosz is, az Ige, aki kinyilvánít, kinyilatkoztat. A
kollektiv tudattalan sincsen értelem nélkül, mert a benne rejlő
képeknek értelmet, transzcendens jellegük ad. Ez nem volna
lehetséges, ha a Logosz, mely a Kezdetben volt, nem hatná át őket.
Ezzel nyer fontosságot a Kezdet és a kollektív tudattalan képi
rokonsága, mert a tudattalannak, csak az ős Kezdettel való
rokonsága ad értelmet. Ahogy a Kezdetben teremtő jellege volt a
Logosznak, úgy emeli, teremti a tudatban, a tudattalan képeit,
mítoszait, szakrális képeit, a benne rejlő transzcendens értelem,
Logosz. Így lesz az emberi tudat az Ige kinyilatkoztató alkotása.
A ház, vagyis a tudat, az által épül a tudattalanra, a
kősziklára, vagyis a Kezdetre, hogy a Kezdetben jelen lévő Ige, a
tudattalanban rejlő transzcendens értelem építi, az ő műve. A
ház az ember tudata, ami a tudattalan kősziklájára épül, a
Kezdet kősziklájára, arra támaszkodik, mint alapra, a benne rejlő
transzcendens értelem, az Ige kinyilatkoztató, építő munkája
által.
Itt érdemes
kapcsolatot látni a két nagy hordererejű jézusi kép, a kőszikla,
mint alap, Kezdet és a kisded szimbóluma között. A kisded, mint a
kőszikla, a Kezdetet jelölő szimbólum, melyben potenciálisan
benne rejlik minden. Jézus üzenete volt, visszatérni az
Ősforráshoz, csak így nyer értelmet Isten, mint Atya. A Jordánban
való keresztelkedése is csak így nyer értelmet. Abban
keresztelkedett meg, ami a Forrásból, a Kezdetből fakad, a
közvetlen kapcsolat a Forrással. Jézus ontológiai síkon
tapasztalta meg, mit jelent a kőszikla, amire a háznak kell
épülnie, vagyis az ember tudatának. Jung írja, hogy Jézus volt,
Buddhát is felül múlva, aki legközvetlenebbül szembesült a
tudattalanjával – lásd a pusztában való megkísértése. A
szikla a tudattalan szimbóluma, annak tartalmaival meg kell
küzdenünk, hogy a tudat befogadhassa a Logosz kinyilatkoztatást.
Ezért mondhatjuk, hogy a hit tartalmai többek, mint puszta
ismeretek, mert szellemi, lelki küzdelemből származnak. Sajnos ma
már csak elhívést értenek hiten, pusztán értelmi azonosulást.
Eugen Drewermann, katolikus teológus korunk legfőbb problémáját
abban látja, hogy mérhetetlenné vált a szakadék az ember tudata
és az Alap, vagyis Isten között, a ház nem épül kősziklára.
Jézus tanítása az volt a két kép által, a kőszikla és a
kisded képe által, hogy közvetlenül, mindent a Kezdetre kell
építeni, mint, ahogy Ő is egy volt a Jordánban való
megkeresztelkedéssel, a Kezdettel, az Ős-Forrással.
A nemzeti identitást,
tudatot is ebből az alapból kell értelmezni. Az identitás nem
más, mint a Kezdet, a kőszikla, mert minden identitásnak itt van a
forrása. A ház a nemzeti tudat, melynek transzcendens karaktere
van, mivel a Kezdetből nyeri identitását. A nemzeti identitás,
tudat, csak ontológiai, egyetemes alapokon élő valóság. Hogy
mennyire egyetemes az alap, azt leginkább a székely zászló
szimbólumai bizonyítják. A Napnál, a Holdnál, azt hiszem, nem
kell egyetemesebb és transzcendensebb kép. Sőt, nyugodtan
mondhatjuk az igazi, élő nemzeti lét kozmikus. Ez az egyetemes
alapja a képek nemzeti sajátosságának, amit az érzelmek, a
feminin oldal hordoz, de nem kizárólag, mert akkor a nacionalizmus
egyoldalúságává válik, bezárkózás a nemzetbe, a
partikulárisba, az egésszel szemben, ami az identitást képviseli,
mert identitása csak az egésznek van, mi egyetemes.
Élő egyetemes csak
az, ami transzcendenciára utaló élő jel, onnan kapja életét, az
isteni teremtetlen energiákból. Csak ez lehet az élő hordozója a
nemzeti sajátosságnak. A nacionalizmus, ezzel szemben bezárkózik
a nemzetbe, mint részbe. A rész nem lehet nagyobb az egésznél,
nem lehet alapja önmagának. A francia forradalom óta a nemzeti
identitást, tudatot egy ilyen önmagába zárkózó, pusztán csak
ideológiai jelleg jellemzi, ami a tudatot, az őt éltető
transzcendens karakterétől fosztja meg. Ez már csak látszata a
nemzeti identitásnak, tudatnak, mely végül alapjaiban fogja
megsemmisíteni, épp az, ami úgy tűnik, leginkább megtartani
igyekszik. Mert a partikularitás nemzeti hangsúlya miatt, ami
egyetemes a nemzetben, ezt a partikuláris nemzeti hangsúlyt kapja,
így a nagy képeknek megszűnik a kapcsolata az őket éltető
ontológiai alappal.
A másik felől,
valami álegyetemes igénnyel lép fel a tudomány. Mert nélkülöz,
bárminemű transzcendens jelleget, amikor a nemzeti identitásokat,
tudatokat vizsgálja. Gyorsan kimutatja, hogy maga a nemzeti öntudat,
identitás nem régi eredetű, modern termék, tehát relatív, mit
addig relativizál, a nemzetek genetikai kevertségére is
hivatkozva, hogy a legszélsőbb esetben, ki is mutatja, hogy olyan,
mint nemzet nélkülöz minden létalapot, mert relatív benne
minden, relativizálással felszámolja a nemzetet, mint olyant. De
elfeledi a tudomány, hogy amit vizsgál a nemzeti tudat és
identitás, a nacionalizmus, mint olyan, modern termék, mint ő maga
a tudomány, amely vizsgál, a relativizálódás modern termékei,
és csak saját relatív körében vizsgálódik. Minden
relativizálás oka, a Lét transzcendens jellegének hiánya. Ma már
csak transzcendens jelként, jelekként lehet a nemzeti identitást
visszahelyezni jogaiba, életbe ágyazottságába, mert ennek a
hiánya fenyegeti leginkább a nemzeti létet. Mert a székely zászló
képeiben is a legfontosabb a képek transzcendens karaktere és
annak megéltsége. És ez csak úgy lehetséges, ha nem
Sziszifuszként görgeti a sziklát, hanem Jézusként viszonyul a
Kezdethez, közvetlenül építi a nemzeti tudat házát a sziklára,
a Kezdetre. A Kezdetből újul meg minden, a nemzet is. A tudatnak
mindegyre alá kell merülnie a tudattalanba, hogy ott megújuljon,
friss energiákkal emelkedjen újra a tudatba. Ez a vertikális
mozgás tartja életben a nemzeti tudatot. Az élő nemzeti gondolat,
olyan, mint a tenger hullámainak mozgása. Körkörös, mint a víz
mozgása a természetben. A nemzeti tudat esetében a mindent megőrző
emlékezetre helyezzük a hangsúlyt. Nietzsche figyelmeztet, hogy az
élő közösségi emlékezetnek felejtésre is szüksége van. A
tudat lemerülése a kollektív tudattalanba, felejtés és emlékezet
egyben, csak az merül fel újra a tudatba, amit életképesnek lát
a tudattalan is, érdemesnek látja friss energiákkal visszaküldeni
a tudatba, hogy a tudatot ez által újra töltse friss energiákkal.
A nemzeti identitást,
tudatot nem mi teremtjük, mi csak ápoljuk. A nemzeti tudat a
Kezdetre figyel, mert onnan nyeri identitást, tudatát. Ez a
figyelem a nemzeti tudat kapcsolatának ápolása a Kezdettel, amiből
a nemzet az identitását, tudatát nyeri, a Logosz révén. Ez a
nemzet szellemi ébersége, amivel ápolja tudatát, identitását.
Ez által lépik be, állandóan, a tudatba a Logosz, hogy
ontológiailag, állandóan újra alapozza a tudatot, így garantálva
annak ontológiai szilárdságát.
Miket is mesélt
Édesapám Gub Marciról? Muraközi lován lovagolva Szovátán, a
tarisznyájából, apró fémpénzt szórt marokkal a gyermekek közé
és élvezte, ahogy azok felkapkodták. A hőst akkor láttam benne –
Édesapám elbeszélése nyomán - amikor állítólag egy bálban,
mikor már az oroszok bent voltak, a nagy késével úgy
összeszurkálta a fegyveres orosz katonákat, hogy a vért két
napig mosták a művelődési házban. Állítólag nagyon gazdagok
voltak. És az édesanyja mondogatta volna neki, hogy „fiam te
szántsál én meg boronálok”. Mármint, hogy a törvénynél
elintézi gaztetteit. Ennek ellenére – mesélte Édesapám - a
rendőrség megunta gaztetteit és belegyezett, hogy Szováta két
legerősebb embere rámenjen és likvidálja. Valami Puskás, vagy
Fülöp nevekre emlékszem halványan, hogy ezeket emlegette
Édesapám. Rá is mentek, de Marci lenyomta őket. Az egyik mégis
hozza fért a Marci késéhez, melyet a csizmaszárban hordott,
kivette, és a nyakán, a tarkója alatt, az ütőereken végig
húzta. Közel volt a rendelő, ahova járt kötözésre, hasonló
esetekben. De ezen alkalommal összeesett a kapúban, a
vérveszteségtől, és végül vérvesztesége vetett véget betyár
életének. Betyári emlékét, a Bucsin-tetőn, egy sírkő őrzi. A
verses feliratból megtudjuk, hogy az áldozatát saját fejszéjével
ölte meg. A bucsin-tetői Bujdosó székely csárda tulajdonosa
ápolja a sírkövet. Ő mondta, hogy akit megölt, egy újfalúsi
székely atyafi volt. Hogy ezekből mi igaz? A legendáktól ezt ne
kérjük számon. Lehet épp ezért tartotta fontosnak a nyolcvanas
években az Igaz Szó, hogy egy rövid írásban emlékezzen meg
róla.
Édesapám gyermekként
és én is, mint gyermek a hőst láttam benne. A gyermekben még
érzékenyebb, mint a felnőttben, az archetípusok
megnyilvánulásaira való érzékenység, mert a racionálisan
sulykolt, pusztán iskolás tudás még nem fojtotta el az
archetipális, nem tanult ismereteket. Gub Marciban a hős
archetípusa nyilvánult meg. A kollektív tudattalan egyik alapvető
archetípusa. Életünk első felének energia forrása. A kollektív
és egyéni tudattalan energiáit közvetíti. Mint minden
archetípusnak, a hős archetípusának is az a szerepe, hogy
átalakító munkája révén a személy elérje teljességét, belső
központját.
A hős egy régi
világból, egy újba küzdi át magát, aminek a nyomán ő is
átalakul, azzá, amit az új világ szimbolizál. Az Ígéret Földje
– az Isten országa - a hősben eleve ott van, azért vonzza, hogy
végül ő is azzá legyen. Ki kell vonulnia Egyiptomból, a
fogságból, abból mi fogva tartja. Tudattalanja, árnyéka, azok
démonjai tartják fogva, azokkal kell először megküzdenie, mint
Jézus a pusztában a kísértővel. Az Újszövetségben az Ígéret
Földje, már Isten országává alakul át, mi ott él az emberben,
láthatatlan, ezért nem materiális, ahogy Jézus tanította. Ezek a
belső központ szimbólumai, amire a hős irányul, hogy elérje.
Az energiák nem csak
átalakítanak, hanem rombolhatnak is. Attól függ, az ember hogyan
él általuk. Paul Tillich evangélikus teológus írja, hogy a
barbár hős elfecsérli saját energiáit, ezért a barbár
vitalítás nem humánus. Az igazi hős ideál a görög, mely
vállalja a nem-Léttel szembeni szorongást, ezért tudja igazán
értékelni a Létet. Minket, magyarokat, egy kicsit, az
energiafecsérlő barbár hősiesség jellemez. Gub Marci nem volt
más, mint a saját energiáit fecsérlő „hős”. Természetesen
vannak, akik csak morálisan ítélik meg, és azt mondják, hogy egy
közönséges gyilkos volt. Ő a hős archetípusának fogja volt,
annak a bűvöletében élt tudattalanul, ki volt szolgáltatva neki.
Ennek köszönhető az önpusztító és másokat is pusztító élet.
Az archetípusok felől nézve az ember nem csak morál.
A görög hős
ideálnak igaza van, még inkább, ha Jézus mondása felől nézzük:
aki elveszíti életét az megnyeri. Az életet csak a nem-Léttel
szemben lehet elveszíteni, hogy az ember elnyerje az igazi életet,
önmaga, belső mélymagját. De ehhez a belső harcot kell megvívnia
önmagával, önmagában lévő sárkánnyal, saját árnyékával,
és csak az után tesz szert arra az önmérsékletre, hogy
hősiessége nem lesz erőfecsérlő, és le tud szállni a nem-Lét
mélységeibe, hogy ott megtalálja mélymagját, létének
Központját.
A hősnek szüksége
van a bölcs öreg vezetésére, aki már átment a nem-Léttel
szembeni szorongáson, szembesült a nem-Léttel. Ebben a mélységben
éli meg a mulandóságot, mely bölcsé tesz, és ennek a hiánya
teszi erőfecsérlővé a barbár hőst. Ritka esetekben találja meg
a hős önmagában a bölcs öreget. Ez már Mózes a bölcs, próféta
hős, az alapító. A Lét Alapjával a transzcendenciával direkt
kapcsolatban lévő személy képes az alapításra, mert csak ő
képes, a transzcendencia direkt munkája révén az alapítását,
direkt a Kezdetre helyezni, a végső alapra. A próféta hős
kivezet, abból, ami zárt, Egyiptom, abba, ami végtelenül nyitott,
a puszta, a sivatag, az üres, ahol a nem-Lét fenyeget. Át kell
vezetnie népét a nem-Lét fenyegetettségén. Át kell vezetnie
népét a tengeren, az egyik partról át kell kelnie népével a
másikra. Egyik partról átkelni a másikra, a teljes belső
átalakulás archetípusának szimbóluma. A másik parton egy új
világ van, az új önmaga, belső központja, a belső gyermek. Az
igazi hős célja a teljesen más, a teljes belső átalakulás. El
akarja hagyni az addigi régit, hogy egy teljesen más, új világba
jusson. A régi zárt, az új végtelenül nyitott, mert
transzcendens jellege van. A régi ezt veszítette el, ezért zárult
be az ember körül, ez Egyiptom.
A középkor végének
emberét már nyomasztotta a régi világ, a katedrálisok világa
már egy nyomasztó zárt világnak bizonyult. Hiába, hogy a gótika
látszólag a végtelen égbe törő volt. Már végzetesen meg volt
kövülve ez a végtelenbe törés. A vertikalitás már csak
materiális volt, és nem szellemi. Az Új Világ, Amerika fölfedezői
az Egyiptomból való szabadulás, a régi – új világ, a tengeren
való átkelés archetípusának, kényszere, nyomása alatt
cselekedtek, mi nem vált tudatossá. Nem létezett a bölcs, vagy
létezett, de nem hallotta a pusztába kiáltó hangját, aki
tudatosítsa, és figyelmeztesse a középkor végének emberét, az
önkéntes engedelmeskedésre az archetípusoknak - legyen meg a Te
akaratod. Utánuk mindenki így kelt át, csak a tudattalan nyomásnak
engedelmeskedett. Így nem történt meg az Ígéret Földjére, a
teljességbe való bejutás, mert a túlpartra a régit vitték. A
régi, látható európai Egyiptomot vitték, miből a szellem már
távozóban volt, láthatatlan voltát, már jó részben
elveszítette. Ezt építették még nagyobbá idővel, csak az
anyagira, láthatóra alapozva, holott mindennek az alapja, az a
láthatatlan ország, belső központ, amit Jézus Isten országának
nevezett, amit minden igazi hős meg akar hódítani, mert ugye Jézus
azt mondta isten országa erőszakot szenved. Amit mindenki
öntudatlanul keres, még az anyagiakban is. Ezért nem jutott be
senki a zsidók közül az Ígéret Földjére, kik Egyiptomból
szabadultak, mert megrekedtek Egyiptom láthatóságánál, ez
tartotta fogva őket, lélekben nem szabadultak ki. Ha az Úr
„beengedte” volna ebben az állapotban az Ígéret Földjére a
zsidókat, egy újabb Egyiptomot hoztak volna létre. Így jött
létre az Egyesült Államok, mint a régi európai Egyiptomnak, egy
még hatalmasabb változata, mi láthatatlanul, szellemi hatalma alá
vonta Európát, a régi Egyiptomot. Így a saját Egyiptomából
szabadulni akaró európai, az Atlanti-óceánon átkelve, soha nem
jutott be az Ígéret Földjére, hanem egy még félelmetesebb új
Egyiptomot hozott létre. Látszólag, ma úgy tűnik, hogy
megélhetési vándorlás van, keletről nyugatra, holott a nyomás
archetipális, a régiből az újba való vándorlás van, de hiába,
mert nyugat is a régit képviseli.
A középkor vége
óta, Amerika felfedezése óta, az európai embernek, Egyiptomból
való szabadulás, a Vörös tengeren való átkelés, az Ígéret
Földjére való bejutás - hiába, hogy az előzőknek sem sikerült,
vagy épp azért - szindrómája van. Ezért indultak el századokon
keresztül soka szerencsét próbálni a tengeren túlra. Azt hiszem
a hős és ezen archetípusok munkáltak, öntudatlanul Tóásó
Elődben, Magyarosi Árpádban. Csak hiányzott a bölcs vezető.
Eduardo Rózsa Flores nem bizonyult annak, mert ő újra akarta élni
a hős archetípusát, mit már egyszer a Jugoszláv háborúban
megélt, élete első felében. Az élet második felében élni meg
a hős archetípusát, ami az élet első felének archetípusa,
tragédiához vezet. Ami oda is vezetett, magával rántva a
tragédiába másokat is. Az ők esetükben is a magyar erőfecsérlés
nyilvánul meg.
Sajnos ma is, sok
szempontból, az erőfecsérlés mozgatja nemzeti önvédelmi
létünket. Nyugat szétválasztotta, tragikusan, a biológiait és a
szellemit. Így lett a vitalitás biológiaivá lefokozva, amikor az
mélyen szellemi valóság. A hősies erőfecsérlés, nem más, mint
a biológiai szintű vitalitás, erőfecsérlő élni akarás. Mely
nincsen tudatában a Lét igazi szellemi értékének, mert gyáván
elmenekült a nem-Léttel szembeni szorongás elől. Ez a biológiai
vitalítás nem más, mint a Léttel szembeni gyávaság, mely magába
zárja a nem-léttel való szembesülést is. A történelemben azon
népek az erősek, melyek vitalitása szellemi, mint például a
zsidó. Az egyik haszid történet szerint, Egyiptomból minden nap
ki kell jönni. Ezt már csak tudatos szellemi szinten lehet csak. Mi
több, mint csak az archetípusok nyomása alatt cselekedni, mi nem
tudatos, mert nem érte el a tudat szintjét.
Megjelenik a Sóvidék Kulturális Folyóiratban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése