A marosvásárhelyi autonómia-tüntetéssel meg
volt még egy tüntetés az autonómiáért. A politikai pótcselekvés
mesterfogásai. Ennek a tüntetésnek a nyomán jutott eszembe, hogy
a magyar autonóm tartomány idején valami olyasmivel élcelődtek,
hogy a magyar autonóm tartomány egy vonathoz hasonlít, minek a
mozdonya kár, hogy Bukarest. A mostani autonómiázást, igaz a
legjobbik esetben is, csak egy négyes fogathoz tudom hasonlítani.
Ahol a négyes fogat Budapest. A bakon Orbán hajtja a fogatot.
Hátul, jobbikos, meg székely autonómiások ücsörögnek a
szekérben.
Már nagyon rég hangoztatom, amit Magyari Nándor
László szociológus is hangoztat, hogy az autonómiázás élén a
legkevésbé autonóm emberek álnak, Szász Jenő, Tőkés, kiket
Budapestről rángatnak. A mostani tüntetés, olyan magyarországi
kampány mellékízű volt. Nem tudom, hogy ez a sok „furfangos”,
„autonóm” székely, hogy nem látja be, hogy a magyarországi
hatalmi harc puszta eszközévé lett – Orbánék, a Jobbik
eszköze. Igen ezt belátni, ebbe nem belemenni, ez volna az igazi
autonóm tett. Azt hiszem ez több évszázados székely hagyomány,
hogy a székely felül, minden mélyebb reflexió nélkül, a
kívülről jött biztatásoknak. Tudjuk, mindegyik balul ütött ki.
Nem szeretem a látszatbölcsességet, mely a
következményekkel való riogatásban jeleskedik. És azt sem
mondom, hogy ugyan az a helyzet, mint 1848-ban, de Kossuthék
politikai süketsége, amivel nem akarták hallani az erdélyi
románság hangját, mely ellenezte Erdély egyesítését
Magyarországgal, máig tartó következményekkel járt. Tehát a mi
dolgainkat ott Pesten eddig rosszul intézték. Hogy a kicsi magyar
idő is mennyire volt szerencsés az is kérdés! A Fidesznek és a
Jobbiknak nem kéne itt autonómiázni, mert az autonómia inkább az
lenne, hogy önállóan intézzük sorsunkat velük szemben. Az
autonómiát leginkább a képességben látom, hogy képesek vagyunk
a kettős identitásra, mert egy mási kultúrát asszimilálni, csak
autonóm szellem képes, és ez egy magasabb fokú szellemi
autonómiát képvisel, mint a területi, politikai
adminisztratív, nagyobb benne a szellemi mozgásszabadság, vagyis
az autonómia.
Szerintem a székelységet múltja, történelme
is determinálja, hogy politikai érdekből fel lehet ültetni az
autonómia falovacskájára – na, nem az egész székelységet.
Határőr nemzet lévén a védekezés jelentette a létezésebeni
alapállást. Utána ötszáz év egy fajta jogfosztottsága, amit
úgy érzett, hogy létében veszélyezteti. Ez állandóan védekező
makacságra ítélte. Egy állandó görcsös összehúzódásra a
külső környezetével szemben. Csak ez egyáltalán nem kedvez,
szerintem nem kedvezett a kollektív tudattalanjából felszabaduló
alkotó, teremtő energiáknak. Valahol a védekezés görcse, sokat
elfojtott ezekből. Lehet ezért van az, hogy a székely
furfangosságára, tréfacsináló mivoltára büszke, mi a szellemi
ranglétra legalacsonyabb foka – René Girard szerint. Az így
bőlcsködő székelyt, sajnos egy kicsit infantilisnak látom.
Ezért tudott a székelynél is ravaszabbnak
bizonyulni, Gróza Péter, ahogy a magyarok, székelyek mondták,
vagyis Petru Groza, volt román miniszterelnök. A történet
szerint, a két világháború között, a csíkszeredai prefektúrán,
főispánságon, kifüggesztették, hogy csak románul szabad
beszélni. A székelyek Gróza Péterhez fordultak, hogy orvosolja
sérelmüket. El is ment Gróza Péter Csíkba igazságot tenni.
Mivel magyar iskolában járt, még a Monarchiában, Szászvároson,
tökéletesen beszélt magyarul. Az őt fogadó székelyekkel
magyarul is beszélt, kik magyarul adták elő sérelmüket. Miután
meghallgatta őket, oda ment a magyar nyelvet tiltó felirathoz és
letépte. Erre a jelenlévő székelyek, csak románul kezdtek vele
beszélni.
Azt hiszem a székely infantilizmus számlájára
írható a székely hagyomány, mint termék, mutogatása,
kótyavetyélése Magyarországon, vagy az idelátogató turistáknak;
a magyarországi magyarok székely romantikával való etetése. Ez
valahol az indián rezervátumok indiánjaihoz tesz hasonlatossá
bennünket, ki békepipával kereskedik a turistákkal, és indián
történeteket mesél. A gond az, hogy ennek a sok hagyománynak
nincsen életbeágyazottsága, sok minden már halott, mesterségesen
fenntartott. Nietzsche azt mondja, hogy az emlékezetnek a
felejtéssel is kell járnia, hogy az felfrissüljön, megújuljon.
Ábrahámnak el kellet hagynia atyái földjét, atyjának házát,
vagyis az addigi hagyományt, hogy egy új világba lépjen, ami az
identitást megújítja. Vissza kell süllyednie a kollektív
tudattalanba, hogy onnan friss energiákkal telítődve felmerüljön,
újra a tudatba. A merev, konzerváló hagyományőrzés ennek áll
ellen, minek következtében teljesen el fog süllyedni minden a
tudattalan kollektivitásában, mint a legenda szerinti Atlantisz a
tengerben. Az autonómiázás is valami ilyen merev, konzerváló vak
ösztön akar lenni, leszámítva a mögötte lévő politikai
érdekeket.
Ez a székely infantilizmus teszi lehetővé,
hogy Orbán és a Jobbik ilyen atyáskodó szerepben tud itt
megjelenni és autonómiázni. Amúgy Kelet-Európában sajnos a
politika erre az infantilizáló apa – gyerek viszonyra épül, mit
a politikai pszichológia is számon tart.
A jelszavakra való fogékonyságban is van
valami gyemekdedség, mert a tömeg erre épül. A tömegember még
gyermek. A tömegben való elmerülés az anyai öl biztonságára
emlékeztet. A székelyföld autonómiája a tömegember jelszava,
nem több, valami infantilis biztonságérzetet nyújt neki. A
tömegnek beköp valaki egy jelszót, lehetőleg minél homályosabb
tartalommal, és ő a reflexió nulla szintjén csak ismétli, és
gyermekded örömét leli benne, ha hallja másokat is ugyan azt
ismételni. A tömegből épp az autonómia hiányzik, az autonóm
indentitás, mert a tömeg, ennek az elvesztése nyomán jött létre.
Ortega a tömegek uralmáról írt, mely még az akadémiákra is
behatol, hát akkor, hogy ne hatolna be, vagy lenne alapja az
autonómista retorikának. Az autonómiázás a tömeg szintjén
mozog, ahol legkevésbé az autonóm embert lehet megtalálni,
beleértve az autonómiás vezéreket is. Csak ismétli a jelszót,
amihez csak annyi köze van, hogy mástól hallotta. Pavlovi
reflexeken alapuló, gépies, személytelen utánzásról van szó,
pusztán csak külső azonosulás a jelszóval. Ez maga az autonóm
személy halála. Az autonóm személy halálával nem lehet
szerintem autonómiáért harcolni, ami az alapját képezné, az
autonómiának.
A gyermekded, tömegember, identitás
problémákkal küzd. Mert ő szellemileg, lelkileg alulfejlett - az
identitás, a szellemi, lelki fejlődés érettség eredménye -
ezért is fogékony a jelszavakra, a tartalmatlan nagy ügyekre.
Mindenre, amit csak kívülről kap és nem követelmény a szellemi,
lelki megemésztése. Az az identitás hiányzik nála, amiért küzd,
mert ő az identitás hiányának köszönhetően jelent meg. A
valódi közösségi és emberi identitást, mi egy életen keresztül
az emberi individuáció belső folyamata nyomán jön létre,
nemzeti identitás jelszavakkal pótolja. Amiért küzd, az már rég
csak a látszata annak, ami valamikor élő identitás volt. A
gyermekded, fejletlen tömegszemélyiség küzd az identitásért,
aki nem realizálta az individuáció folyamata révén saját
identitását. A belső kudarcot kívül kompenzálja, annak nemzeti
látszatával.
Az individuálódott személyiség az autonóm
személyiség, ami az autonómistákat nem jellemzi. Csak ő képes
autonóm ítéletalkotásra, miben az egész személyiség
kifejeződik. Sőt, még valami több, az egész kozmikus lét, a
létezés maga. Mert az individuációnak része a természettel való
szellemi, lelki harmonizáció, mert a természet képei ugyan azok a
transzcendens képek, mik belül vannak. Az individuáció belső
átalakító folyamatában is szerepet játszanak. Ezek a külső,
belső képek, az identitás, az emberi és nemzeti, ontológiai
alapszimbólumai. Ennek az identitásnak az erdő fái, épp úgy élő
részei, mint a teste, lelke szelleme az embernek, mert a
transzcendens Alap nyilvánul meg bennük, ami szellemében, lelkében
és ezek képeiben. Hargita megye letarolt erdőinek fái, épp úgy
az élő identitás részei, mint ahogy az egyén annak érzi magát.
Ezt fejezi ki a régi mondás, hogy a székely nem hajlik, hanem
inkább törik – mert makacs. De ugye az autonómistáknak ez nem
fáj. Ez valami hatalmas ellentmondása az autonómista törekvésnek,
hogy a legélőbb identitását, az erdőket a fát pusztulni hagyja,
mik élőbbek, mint az élő kultúra kincsei, mert ha az írott
kultúra mondjuk elpusztulna is, az erdők fáiból új székely
identitást lehetne támasztani. A jezsuita lelki vezető nem potyára
viszi ki tanítványait a természetbe a természet képeit
meditálni, vagy az ortodox szellemi központban, Athoszon, nem
potyára a természet az induló szellemi alap, mivel harmonizálódni
kell, a nélkül nincsen magasabb szellemi szint. Nagyon
ellentmondásos lett a székely identitás maga. Ezért az
autonómiázásban nem identitásának erős védelme nyilvánul meg,
hanem annak zavara, ellentmondásai. Hagyja pusztulni, ami az élő
identitása. Amivel szellemileg kötődik a szülőföldjéhez, a
természet transzcendens képei azt hagyja letarolni.
Izrael prófétái tudták, hogy a szociális
igazságosság a közösségi lét egyik alapvető tartó oszlopa.
Csak a mával ellentétben, ők nem csak etikai, jogi értelemben
értették, hanem transzcendens alapokon a szív törvényére
alapozva a társadalmi törvény betűjét. Ezt a fajta
igazságosságot a próféták képviselték. A próféta a
személyiség teljességének archetípusa, szimbóluma. Összeköti
a kinttet a benttel, a fentet a lenttel, közvetítő, egyesítő
szerepe. A szellemileg, lelkileg éret, individuálódott
személyiség, egyesülések nyomán jön létre, a lélek különböző
részei között. Erről szó a Déva várát építő Kőmíves
Kelemen balladája. A vár, ameddig csak a maszkulin ráció
építménye volt, nem integrálta a feminint, éjszaka összeomlott.
A személyiség belső alapja, mint egész, teljesség, az anima és
animusz egyesülése nyomán jön létre. A tudattalant szimbolizáló
éjszaka erői, melyek a feminin princípium révén nem
integrálódtak, összeontották, ami csak nappal épült, a lét
nappali, pusztán tudatos oldaláról épült. Végül is az
egyoldalú racionalizmus is nevezhető infantilisnak, mert a
személyiség belső alapjainak, mi a belső fejlődést jelentik
fordít hátat. Ez az ember nagyon értelmes tanult, de belül a 8
éves gyerek szintjén maradt. Ezért mondja Coomaraswami, hogy a
nyugati ember logikája a 8 éves gyermek szintjén van, amit ugye ő
magas szintűnek tart.
A próféta társadalma, szociális érzékenysége,
a személyiség teljességén alapszik, ami nem más, mint az autonóm
személyiség. Az autonómiázás másik nagy ellentmondása, hogy
hallgat, nem csak az erdőirtásokról, hanem a társadalmi
igazságtalanság felől is, mi a Székelyföldön dühöng – jó
az egész országban, de ez nem nullázza állításomat. A kis ember
teljesen védtelen. A kis ember személyes ügyei, ami csak az övé,
felülírják a személytelenül általános nagy ügyek, mint az
autonómia. Így fosztja meg a mondva csinált, személytelen
autonómia, a kis embert, személyes ügyeitől. Ez a személytelen
tömeg műve, amelyben feloldódnak a személyes ügyek, elrabolván
azokat a kis embertől.
Autonómiát skandál a tömeg, amikor a
társadalmi igazságtalanság, a maffótizmus, megfosztja az
autonómiája minimumától is. Tényleg infantilizmusra vall az,
amikor autonómiát követelnek azok, kik a társadalmi
igazságtalanság miatt, a társadalmukon belül nem urai
helyzetüknek. Így tényleg csak azt gondolja az ember, hogy csak
valakiknek érdekük az autonómia, mint Tamás Sándor Kovászna
megyei tanácselnök, vagy Antal Árpád András Sepsiszentgyörgy
polgármestere. Ezeknek nem szociális igazságossággal kell az
autonómia, sőt a nélkül. Holott a közösséget az egyik
legfontosabb, ami összetartja az a szociális igazságosság, ami,
ha nincs, leginkább bomlasztja. Ezen a ponton látszik leginkább,
hogy nem autonóm személyek gondolkodnak és harcolnak az
autonómiáért, hanem infantilisan álmodozók és hatalom mániásak,
mert az igazságtalanság ellen, a székely bárók ellen nem
harcolnak. Ami az egyik oszlopa lenne az autonómiának, a társadalmi
igazságosság, azért nem harcolnak. Alap nélkül akarnak házat
építeni. A sok egyéb tényező mellet a kuruc szabadságharc is
ezen bukott el.
Az infantilis ember, a tömegember problémája,
hogy ki van szolgáltatva tudattalanjának, mert nem integrálta
tudatába, tudattalan felőle teljesen. A Kőmíves Kelemen balladája
arról szól, hogy a tudattalan, a sötétség erői összeontják,
azt az építményt, ami nála nélkül, az ő erőit mellőzve, csak
a nappali értelem világosságánál épült. Ma sokat hallani,
felkapaszkodott vezetőktől, hogy teszünk, nagy városi
reklámtáblákon mutogatják, mint Antal Árpád Sepsiszentgyörgy
polgármestere, hogy milyen nagy megvalósításaik vannak. Először
a belső várkastélyt kell megépíteni, csak az után lehet a
külsőt is, mert a ballada a belső várról szó, vagyis a
személyiségről, amit a vár szimbolizál. Mely alapvetően a
feminin, az anima és a maszkulin, az animus egyesítése
nyomán jön létre, mint teljesség, egész, mi a személyiség
belső alapját képezi. Kőmíves Kelemen a feminint nem integrálta,
nem egyesítette férfi princípiumával, ezzel nem integrálta
tudatába a tudattalanját, így a tudattalan erői romba döntötték
a pusztán maszkulin építményt.
Sajnos az autonómia is ilyen, a tudattalant
mellőző, pusztán, hát még úgy igazán racionálisnak sem
mondható koholmány. A legfontosabb, a tudattalan alap hiányzik
belőle. A Biblia nagy képeit az a baj, hogy csak puszta
metaforaként használjuk, csak használjuk és nem a tudattalan
tudatosított, tudatba emelt képeiként is. Mert az élő közösségi
identitás azt jelenti, hogy a vallás nagy transzcendens képei, a
tudattalanból a tudatba emelt élő valóságok. Újra és újra
felemelkednek a tudattalanból, friss értelmet nyerve, feltelve a
transzcendencia friss energiáival, ami megújítja, szellemileg,
lelkileg a közösség identitását, vitalitását, mert ez az
egyedüli vitalitás forrás.
Jézus példázatából a sziklára épült
házat, csak metaforaként értjük, holott sokkal mélyebben bennünk
élő kép. A szikla, a formátlan, faragatlan kő, nem más, mint a
tudattalan szimbóluma. A háznak ere kell épülnie. De a ház is
archetípus, vagyis a tudattalan képe, ami már a tudat, az értelem
műve. Vagyis azt jelenti, hogy a ház a tudattalan tudatosított
képeire épül. A tudatosítástól kapja a szikla a szilárdságát,
lesz sziklává a homokból, mert másként homok lenne, nem szikla
és a ház arra épülne. Jézus a homokra épült házról is
beszél. A homok a nem tudatosított kollektivitás, a homok, mi nem
lett még sziklává a tudatba emelés révén, mely a háznak nem
lesz szilárd alapja. A tudatosodást a kinyilatkoztatás nyomán jön
létre, mi a Logosz műve. A tudattalanban lényegében egy magasabb
rendű értelem, Logosz honol, mely kinyilatkoztatja nekünk, az
értelemnek a tudattalan, transzcendens tartalmait.
A nemzeti öntudat nem a tanulással, kulturális
úton elsajátított, hanem a Logosz megnyilatkozásait befogadó, a
végső központra figyelő tudat, mert minden identitás a végső
központból nyeri identitását. Ebből következik, hogy a nemzeti
lényegét, identitását, nem a nemzeti partikuláris adja, hanem az
univerzális. Vagyis jó magyarnak lenni, szellemi egyetemességet
jelent. Identitást őrizni, azt jelenti, hogy a tudat az egyetemes
szellemre irányul, a végső központra irányul. Az igazán autonóm
ember az, akinek értelme a tudattalan kinyilatkoztatásain alapszik,
amik túlmutatnak önmagukon is a végtelenbe. Ez a végtelen
nyitottság. Az autonómia nem erről szól, az egy zárt, önmagába
záruló világ.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése