2012. augusztus 29., szerda

Székely nemzeti anarchizmus - Tőkés és a tömegek


Van egy nézet, hogy a korokat valami esszenciálisnak az elfelejtése válassza el. Az az érdekes, hogy ezt a nézetet ma sokan tudják, de kevesen veszik észre, hogy ma is egy ilyen folyamatnak vagyunk a részesei. Formálisan tovább él az az esszenciális, de ez csak azt jelenti, hogy a haldoklása van meg nyújtva, mert a lényeget már intuitíve nem érzi senki, csak ismeri.

Már a kapitalizmus kezdeteinél olvashatunk filozófusokat, kik a kapitalizmus eldologiasító veszedelmére hívták fel a figyelmet – vagy háromszáz éve. A racionális felvilágosítás, ismeret mindenhatóságában hívő modern ember, mintha nem venné észre, hogy ez a sok figyelmeztető ismeret, mintha hiába lenne, mintha mit sem változtatna a dolgok negatív menetén. Az ember egyre dologiasabb, vagyis egyre romlik az ember szellemi minősége.


Erre mondhatja valaki, hogy dehogy nem volt eredménye, ennek volt köszönhető a kommunizmus bukása. De hozott minőségileg újat?! Nem, mert az eldologiasodás egyre inkább elmélyül, épp a változásnak köszönhetően. A tömeg elégedetlensége nem hoz újat, szellemileg, mert a tömeg a szellemi minőségek megszűnés következtében jött létre, magától.


Ortegát olvasva azt hiszem, valami felejtés megy végbe ma is, vagyis már végbe ment, mert nem látom a Tömegek lázadása szellemét - de már a XX. század nagyjainak szellemét sem - a tömeg egyre nagyobb uralma miatt, ami már az EU-t is megszülte. Az EU sem más, mint a tömeg uralma, a nagy méretek uralma, ami értékké lett - ennek uralmáról ír a híres művében a Tömegek lázadásában. Az autonómiák, a kisebbségi jogok, mik nemzeti identitást védenek, az identitás nélküli tömeg jegyében jöttek létre. Vagyis, ami még Ortegának tragédia volt, a tömeg születése, az ma normalitás. A felejtés eredménye, hogy a degenerálódás első fázisa ennek normalitásában folytatódik. Ma már tömegnek lenni normális. De a baj az, hogy a tömegnek lenni fejlődött, nem csak az utca emberét jelenti, a munkást, ma tömeg az egyetemi tanár, a pap, a politikus is. Ez azt jelenti, hogy hiányzik a szellemi hierarchia. A szellemi hierarchiában a legalacsonyabb szint nem valami alacsonyrendűt jelent, valami szellem nélkülit, hanem annak egy alacsonyabb, legalsó fokát.


A felejtés azt jelenti, hogy az ember nincsen tudatában, hogy mi van most – szellemileg. Miért nincsen tudatában?! Mert az elődök szellemének már nem részese. Az elődöktől már csak betűket örökölt de azok szellemét nem. A múlt század nagyjainak, mint Jung, Heidegger, Heisemberg, mintha már az ők szellemük is halott lenne. Mintha már valami szellemi kézművesség vette volna át a helyüket, mit a tömeg kedvel.


A tömeg mondja egység, de nem tudja mit beszél, mert valami nagyon homályos fogalma van az egységről, valami nivelláló, valami olyasmi, hogy nem szabad kilógni sorból.


A tömeg a cselekedetek gépiességére, az utánzásra épül, miben nincsen lélek. Ezért legkevésbé a gondolkodás mozgatja. Ez alól az államelnök sem kivétel, mert a sablon őt is kötelezi.


Szépen hangzik, hogy 89-ben forradalom volt, de az akkor sem volt más, mint a tömegé – lent is fent is a tömeg van, vagyis akik fentről szervezték azok is tömeget képviselték. És ez a tömeg adja a 89 utániság lényegét. Ez a tömeg szülte Tőkést. Ő a tömeg szülötte. A tömeg szülötte maga is tömeg. Ezért imádja a tömegszervezeteket – másként nem lett volna lelkész. Ma az egyházak is tömeg. De a tömeg ember nyugtalan, ezért uralkodni akar, ott ahol még nagyobb teret kap Uniós tisztség. Ha ez sem nyugtatja hatalmi mániáját, akkor pártot alapít. Tőkés, ő maga a tömegek nyugtalanságának megtestesítője. Tőkés korunk krízisének totális megnyilvánulása a magyarságon belül.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése