Carl Gusztáv Jung, neves svájci pszichológus
írja, hogy Jézusból, belső központunk szimbólumából, mivel
teljesen tökéletesből, hiányzik az ember legfontosabb belső
realitása, az árnyéka. Ezért Jézus, mint a belső központunk
archetípusa, nem teljes, torzult. Szerinte a zsidók Jahvéja jobban
tükrözte az ember belső énje realitását. Ez a morális
egyoldalúság nem marad következmények nélkül a kereszténységben
és ezen keresztül a nyugati kultúrában. Ennek következményeképpen
a keresztény vagy nem vett tudomást árnyékáról, vagy tragikusan
szembe fordult vele. Az árnyék mellőzése vagy a vele való
szembefordulás, tragikus következményekkel is járhat – akár a
világháborúk egyik lelki okának is tekinthetjük. Minél jobban
mellőzi valaki, annál inkább keresztbe tesz az árnyék, annál
jobban bevonzza azt ami negatív.
A régi archaikus időkben, vezetőnek lenni a
nép élén, nem ügyeskedés, vagyis szakértelem kérdése volt,
mint ma, hanem egy belső érettsége is feltételezett. Ez csak az
árnyék tudatosításával volt lehetséges. Főleg ma, ezt
mellőzik, képzettséggel, vagyis szellemi ügyeskedéssel. Ezért
mondhatjuk, hogy az emberek fölött gyakorolt hatalom, ma amit
politikának nevezünk, nem más, mint az árnyék győzelme. A
képzettség ma pusztán csak a rációra épül, ami csak arra épül
az nem más, mint az árnyék mellőzése. A képzettség nem más,
mint a kísérlet az árnyék kicselezésére. Ezért, minél
képzettebb valaki, pusztán racionálisan, annál inkább az árnyéka
uralma alá kerül, mert az árnyék kicselezése épp azt vonzza be.
Az árnyéknak köszönhető, hogy ma a politika nem más, mint
intézményesült szélhámosság – ezt a romániai magyar pártok
vezetőire is lehet érteni. A diktatúrák is természetesen ide
sorolhatok, sőt ezekben éri el csúcspontját az árnyék
megnyilvánulása. A diktatúrák lelki gyökerében található
archetípusok az árnyék negatív tartalmaival telnek meg – amik a
tudatosítás révén lehetnek akár pozitívak is. Ezért van az,
hogy a diktatúrában nincsen igazi áldozatok, mert mindenki az
árnyék uralma alatt van, mivel pozitíve senki sem fordul vele
szembe, hogy tudatosítsa. És azért nincsen igazi pozitív átmenet
a kommunista diktatúrából valami másba, mert az árnyék nincsen
tudatosítva. A zsidók pusztai vándorlása, mi után kijöttek
Egyiptomból, az árnyék uralmából, nem volt más, mint
szembesülés az árnyékkal, megtisztulás – ezt tette Jézus is
tanítói munkájának elején, ezt írja le a megkísértési
története a pusztában. Az árnyék uralma alatt nem lehetett
bemenni az ígéret földjére, nem lehetett új országot építeni.
A pusztai vándorlás
egy örök archetípus mely tanít, bármely korban, a lelkünkben
lévő realitásként. 89 után az egyházaknak arra kellett volna
figyelmeztetniük, hogy pusztai vándorlás nélkül, szembesülés
nélkül az árnyékkal, nem lehet új országot építeni. Csak nem
ezt tették, mert ők is rossz viszonyban vannak az árnyékkal és
ezért bevonzzák az árnyék igazi győzelmét, a politikumot. Ez a
magyarázata, hogy a katolicizmus kiszolgálója volt akár a
diktatúráknak is.
Nem olyan rég láttam
az Erdély Tv-ben egy székelyföldi keresztszentelést. A világos
kereszt mellett egy nagy setét folt volt a tévé képernyőjén.
Jobban megnéztem, hát látom, udemerés legények azok a setétek,
mert feketében voltak mind. Markó, Kelemen Hunor és társai álltak
ott. Az egyoldalúan tökéletes Jézuska bevonzotta az árnyékot, a
politikát. Vagyis a papság tudomásul nem vett árnyéka, vagy
amivel szembefordult, vonzza a politikumot, mint árnyékot. Az
erdélyi katolikus papság és az udemeré szövetsége nem más,
mint az árnyék, az árnyékok szövetsége.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése