2013. március 3., vasárnap

Zen jegyzet - Amikor a társadalom nagy ügyeit, az egzisztenciálisan gyávák képviselik


A nagy ügyekre, fasiszta veszély, környezetvédelem, európai értékek, demokrácia ügye, nemzet, bioeledel, egészség, konkrét problémái a társadalomnak, azért van szükség, hogy a konkrét szenvedőket, az egyedi szenvedőt, ne kelljen észrevenni.
A szenvedő Jób barátainak hivatkozásai, arra voltak jók, hogy Jóbban ne lássák meg az egyedi szenvedőt. Egyedivé a társadalmon kívüliség tesz. Egyedivé akkor leszel, amikor már nem érzed a társadalom biztonságot nyújtó ölelését. A kint lét egzisztenciális szorongása, a nem-Lét támadásából fakad. Ezzel kevesen mernek szembesülni. A társadalomba menekülnek a nem-Lét támadásai elől. Nincsen egzisztenciális bátorságuk. De akiknek van ehhez bátorságuk, a nem-Léttel való szembesülésben, igazán egyeddé lesznek. 
Jób a szemétdombon a nem-Léttel való konfrontációt jelenti. A szemétdomb az elmúlást, a nem-Létet szimbolizálja. A társadalomból való kivetettséget szimbolizálja. A barátok, a társadalomban való bent lét biztonságát. A kettő között a beszéd rövidzárlatos, szakadék van. Ez a nem-Lét szakadékának köszönhető. Aki egyed akar lenni, annak vállalnia kell az elszigetelődést a nem-Lét által, mert csak ez által lesz egyeddé. Mózes is a táboron kívül verte fel sátrát. Az igazi vezető a társadalmon kívül születik, azért nincsenek ma vezetők, mert a népszerűségre építenek, mi a társadalom biztonságos melegének simogatása.
Jóbnak azok adták a bölcs tanácsokat, kik a társadalom biztonságot nyújtó kebelébe húzódva, gyáváknak bizonyultak a nem-Léttel való szembesülésre, hogy igazán egyedekké váljanak. Akik képtelenek voltak igazán személyekké, egyedekké lenni. A nagy ügyek képviselői, azok, kik nem tudtak egyedekké lenni, mert egzisztenciálisan gyáváknak bizonyultak a nem-Léttel szemben. Aki, elveszíti életét, megnyeri. Aki megnyeri, elveszíti. Mondá Jézus.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése